XVI
TROŠAK KAPITALA
KONCEPT TROŠKA
KAPITALA
Trošak
kapitala,
odnosno trošak finansiranja, može se sagledati sa dva aspekta:
- tražilaca (emitenata) i
- dobavljača (investitora).
Trošak kapitala je stopa koju
preduzeće treba platiti, eksplicitno ili implicitno, investitorima za njihov
kapital. ..ili.. Trošak kapitala je minimalna stopa povrata (prinosa),
zahtijevana od strane dobavljača kapitala.
Različiti faktori utiču na trošak
kapitala. Neki od ovih faktora su pod kontrolom preduzeća, dok drugi to nisu.
Npr, preduzeća nemaju direktnu kontrolu nad nivoom kamatnih stopa, poreskih
stopa i premijom tržišnog rizika. Nasuprot tome, menadžeri mogu uticati na
trošak kapitala svog preduzeća.
KORISTI OD TROŠKA
KAPITALA
Trošak kapitala je
centralni pojam u finansijskom menadžmentu jer obezbjeđuje način povezivanja
investicija i finansijskih odluka preduzeća. Postoji tijesna veza između
procesa planiranja i upravljanja dugoročnim investicijama preduzeća i troška
kapitala.
Menadžeri
i analitičari koriste procjene troška kapitala preduzeća iz dva ključna
razloga:
- pomažu u identifikovanju diskontne stope koja će se koristiti za procjenu ponuđenih kapitalnih investicija i
- služe kao smjernica u komponovanju kapitalne strukture i ocjenjivanju finansijskih alternativa.
Ukupan trošak kapitala odražava
prosječno rizično stanje preduzeća za njegov portfolio operacionalizovanih
projekata. U slučajevima gdje se profil rizika specifičnog rizika razlikuje od
ukupnog rizika preduzeća, menadžeri i analitičari trebaju podesiti zahtijevanu
diskontnu stopu kako bi isključili ovu devijaciju. Idealno, trošak kapitala za
svaki projekat bi trebao odražavati rizik samog projekta.
Rizičniji projekti zahtijevaju viši
trošak kapitala nego manje rizični projekti. Trošak kapitala ovisi uglavnom od
korištenja novčanih sredstava, a ne kako i gdje preduzeće pribavlja kapital.
KAPITALNE
KOMPONENTE
Tri glavne
dugoročne komponente u kapitalnim strukturama većine preduzeća su:
- pravi dug,
- prave preferencijalne dionice i
- obične dionice.
Preduzeća koriste i druge izvore
finansiranja u manjem obimu, kao što su:
- konvertibilni dug,
- dug sa varijabilnom stopom,
- zakupi,
- preferencijelne dionice sa promjenjivim stopama i sl..
Korisno je upoznati
nekoliko vežnih opservacija koje nudi finansijska teorija kada procjenjujemo
troškove komponenti:
- Da li bi se preduzeće trebalo fokusirati na troškove kapitala prije ili poslije poreza ? Premda korporativni poreski efekti povezani sa finansiranjem mogu biti inkorporirani ili u novčane tokove kapitalnog projekta ili u trošak kapitala, većina preduzeća inkorporira poreske efekte u trošak kapitala. Dakle i menadžeri i analitičari bi se trebali fokusirati na troškove poslije poreza...;
- Da li bi preduzeće trebalo razmatrati toškove flotacije (emisija vrij. papira) koji su uključeni u prodaju novih obveznica i dionica ? Ako preduzeće pribavlja novi kapital, troškovi flotacije su važni. Neslaganje postoji oko podesnog načina baratanja troškovima flotacije.
- Da li bi se preduzeće trebalo fokusirati na historijske troškove ili nove (marginalne) troškove ? Primarna korist od troška kapitala je da se donesu odluke koje obuhvataju pribavljanje i investiranje novog kapitala. Dakle, relevantni trošak je marginalni trošak bilo kojeg porasta novčanih sredstava koje preduzeće planira pribaviti u toku planiranog perioda.
TROŠAK KOMPONENTI
KAPITALA
Svaka kapitalna komponenta ima
komponentni trošak koji predstavlja minimalnu zahtijevanu stopu povrata
komponente. Pojavljuju se različiti troškovi zbog razlikovanja stepena rizika
povezanog sa svakom komponentom
kapitala.
Međuovisnost rizika i
profitabilnosti određuje preferenciju ili averziju investitora na ulaganje u
pojedine instrumente finansiranja. Stoga se svaki pojedinačni trošak kapitala,
kao i ukupni, može definisati kao zbir kamatne stopa na ulaganje bez rizika i
premije rizika.
TROŠAK DUGA
.. je stopa povrata zahtijevana od
strane dobavljača duga preduzeću.
Na
niže troškove duga utiču dva bitna momenta:
- Sa stanovišta investitora, ulaganje u obveznice, kao najvažniji instrument duga, manje je rizičan posao od ulaganja u dionice. Zahtjevi kreditora se moraju ispuniti, nezavisno od toga da li preduzeće ostvaruje dobitak ili gubitak. U slučaju likvidacije preduzeća, svi kreditori imaju prioritetnije pravo na učešće u raspodjeli sredstava iz likvidacione mase u odnosu na dioničare...;
- Finansiranje dugom nudi nudi mogućnost ostvarenja poreskih ušteda, što dodatno utiče na sniženje troškova duga. Kamata, za razliku od dividendi, predstavlja rashod koji se mora pokriti prije iskazivanja oporezivog dobitka, što znači da ona realno smanjuje poresku osnovicu.
Eksplicitni
trošak duga može se dobiti određivanjem diskontne stope, kd, koja izjednačava tržišnu
cijenu emisije duga sa sadašnjom vrijednošću kamate i otplata glavnice
prilagođavajući potom dobijeni eksplicitni trošak za poreski odbitak isplata za
kamatu.
Diskontna stopa, kd,
izračunava se pomoću formule:
Type equation here.
gdje je:
Po – tržišna cijena
emisije duga,
It – iznos kamata u
periodu t,
Pt – otplata glavnice u
periodu t.
Diskontna stopa koja izjednačava
sadašnju vrijednost tokova novca koji pripada povjeriocima sa tržišnom cijenom
nove emisije duga predstavlja zahtijevanu stopu povrata povjerilaca preduzeća,
koja se može posmatrati kao trošak emisije duga preduzeća prije poreza.
Trošak duga nakon
oporezivanja može se izraziti na slijedeći način:
ki
= kd(1 – t)
gdje je:
ki – trošak duga nakon
poreza,
kd – trošak duga prije
poreza,
t – granična poreska stopa
preduzeća.
TROŠAK
PREFERENCIJALNIH DIONICA
Trošak
preferencijalne dionice je zatijevana stopa povrata od strane
investitora u preferencijalne dionice dotičnog preduzeća. Preferencijalna
dionica je više rizična investitorima nego dug, zato što su prava povjerilaca
na zaradu i sredstva preduzeća uvijek straija u odnosu na prava
preferencijalnih dioničara.
Trošak
preferencijalne dionice može se izraziti na slijedeći način:
kp
= Dp / Po
pri čemu je:
kp – troša
preferencijalne dionice,
Dp – očekivana
preferencijalna dividenda po dionici,
Po – tekuća tržišna
cijena preferencijalne dionice.
Prethodna jednačina
može se korigovati, tako da nova jednačina glasi:
kp
= Dp / Po(1 – F)
gdje je F predstavlja troškove
flotacije izražene kao procenat od tekuće tržišne cijene preferencijalne
dionice.
TROŠAK OBIČNIH
DIONICA
.. minimalna stopa ili zahtijevana
stopa povrata od strane investitora koji kupuje obične dionice preduzeća.
Ukoliko preduzeće posluje sa gubitkom, obični dioničari moraju se odreći prava
na dividendu. U slučaju likvidacije preduzeća, obični dioničari mogu izgubiti i
svoja inicijalna ulaganja s obzirom da u raspodjeli likvidacione vrijednosti preduzeća
učestvuju poslije podmiranja interesa povjerilaca i tzv. povlašćenih vlasnika.
Vlasnici običnih
dionica očekuju prinos po osnovu:
- dividende,
- kapitalnog dobitka ili gubitka.
Prinos na običnu
dionicu unutar određenog vremenskog perioda može se izraziti na slijedeći
način:
gdje je:
R – stvarni (očekivani) prinos,
T – određeni vremenski period u
prošlosti (budućnosti),
Dt – novčana dividenda na
kraju vremenskog perioda t,
Pt – cijena dionice u
vremenskom periodu t,
Pt-1 – cijena dionice u
vremenskom periodu t-1.
U
praksi se koristi nekoliko pristupa za procjenu troška običnih dionica. Od
posebnog značaja su četiri pristupa:
- pristup zasnovan na zaradama,
- pristup zasnovan na dividendama,
- pristup "prinos obveznice plus premija rizika",
- pristup zasnovan na modelu određivanju cijene uloženog kapitala.
Pristup
za procjenu troška običnih dionica zasnovan na zaradama
Trošak običnih dionica pomoću ovog
pristupa se izračunava tako što se podijeli planirana zarada po dionici sa
tekućom tržišnom cijenom dionice:
ke
= EPS / Po ili
pri čemu je:
ke – trošak običnih
dionica,
EPS – planirana zarada po dionici,
Po – tekuća tržišna
cijena i
P/E – odnos cijene i zarade.
Ovaj pristup je statičan i može se
koristit samo za grubu procjenu troška običnih dionica. Ne postoji poresko
prilagođavanje jer dividenda nije trošak koji umanjuje poresku osnovicu.
Pristup
za procjenu troška običnih dionica zasnovan na dividendama
Trošak običnih dionica može se
procijeniti i pomoću planiranih dividendi. Ako se zanemare stopa rasta
dividendi i učinak reinvestiranja ostvarenog neto dobitka, trošak običnih
dionica mogao bi se izraziti na slijedeći način:
pri čemu je DPS planirana dividenda
po dionici.
Trošak običnih dionica je veličina
koja izjednačava sadašnju vrijednost svih očekivanih (planiranih dividendi) po
dionici sa tekućom tržišnom cijenom dionice.
Pošto obični dioničari očekuju makar
blagi porast svojih primanj, čak i u situaciji kada se vodi politika stabilnih
dividendi, ovaj model je potrebno korigovati. Ako se očekuje da će dividende
vremenom rasti po konstantnoj godišnjoj stopi, onda se trošak običnih dionica
može utvrditi pomoću slijedeće formule:
gdje je:
D1 – dividenda očekivana
da će biti plaćena na kraju prve godine,
Po – tekuća tržišna
cijena obične dionice,
g – očekivana konstantna stopa rasta
dividendi.
Moguće
je razlikovati tri osnovne metode za procjenu stope rasta dividendi:
- metoda historijske vremenske serije,
- metoda održivog rasta,
- prognoza analitičara.
Metoda historijske vremenske serije izračunava godinu-za-godinu stope
rasta bazirane na prošlim zaradama ili dividendama po dionici podešene za
dijeljenje dionica i dividendne dionice i njihov prosjek. Prednost ovog
pristupa je njegova jednostavnost. Problem može nastati kada se upotrebljavaju historijske
stope rasta ako su stope rasta bile promjenjive i ako rast zarade po dionici
nije jednak rastu dividende po dionici.
Metoda održivog rasta
procjenjuje stopu rasta prognozirajući stopu zadržavanja zarade (RR), i množi
stopu zadržavanja zarade sa očekivanom budućom stopom povrata na glavnicu
(ROE). Upotreba ove metode naslanja se na nekoliko pretpostavki:
- stopa zadržavanja zarade i povrata na glavnicu ostaju konstantne,
- preduzeće ne planira da emituje nove obične dionice,
- stepen rizika budućih projekata ostaje isti kao i za postojeću imovinu preduzeća.
Finalna metoda pronalazi očekivanu
stopu rasta dividendi upotrebom prognoza analitičara. Mnoštvo ovih prognoza
uključuje nekonstantan rast i rang vrijednosti.
Pristup
"prinos obveznice plus premije rizika" za procjenu troška običnih
dionica
Ovaj subjektivni pristup uključuje
dodavanje premije rizika nekoj bazičnoj stopi kao što je stopa državnih
obveznica ili stopa rasta na sopstvene obveznice kompanije. Bazična stopa je
trošak duga prije poreza. Premija rizika je proračunato rasuđivanje često
rangirano između 3 i 5 procenata iznad bazične stope.
Jednačina koja
slijedi pokazuje kako se izračunava trošak obične dionice pomoću pristupa
"prinos obveznice plus premija rizika":
ke
= kd + RP
gdje je:
kd – prijeporeska stopa
dugoročnih obveznica,
RP – premija rizika.
Pristup
za procjenu troška običnih dionica zasnovan na modelu određivanja cijene
uloženog kapitala (CAP model)
CAP model se zasniva na pretpostavci
da investitori prirodno osjećaju averziju prema riziku i da se u skladu s tim
ponašaju. U cilju izbjegavanja rizika investitori će u svom portfoliju držati
veći broj različitih dionica. Za procjenu troška običnih dionica je relevantan
samo sistematski rizik. On proističe iz činjenice da postoji neizvjesnost
vezana za opšta ekonomska kretanja koja pogađaju sve ekonomske subjekte.
Pomoću CAP modela,
trošak običnih dionica (ke), odnosno zahtijevana stopa prinosa na
običnu dionicu (Rj), mjeri se ovako:
Rj
= Rf + (Rm – Rf) ßj
pri čemu je:
Rf – bezrizična stopa,
Rm – prosječni prinos na
obične dionice svih preduzeća,
ß -
koeficijent koji odražava sistematski rizik za dionicu j.
Izračunavanje troška običnih dionica
pomoću CAP modela je veoma jednostavno, ali nije takav slučaj sa inputima. Da
bi ova jednačina mogla biti primijenjena potrebno je procijeniti tri elementa:
- visinu prinosa kod bezrizičnih vrijednosnih papira,
- premiju za rizik,
- koeficijent ß.
Obično se državne obveznice koriste
kao simbol bezrizičnog prinosa.
Ovako ulaganje praktično nema rizika, ali zato ima prinos koji nije velik.
Premija
za rizik
može se definisati kao razlika između očekivane stope prinosa na obične dionice
svih preduzeća i stope prinosa na ulaganje koje nije opterećeno rizikom.
Očekivana stopa prinosa na obične dionice svih preduzeća obično se izražava
pomoću S&P indeksa 500.
Beta daje
empirijsku mjeru sistematskog rizika i što je veća, više je vlasnik dionice
izložen tom obliku rizika. To je omjer varijabilnosti povrata na običnu dionica
preduzeća i varijabilnosti prosječnog povrata na obične dionice svih preduzeća.
Ako je beta koeficijent jednak 1, to znači da je varijabilnost povrata na
običnu dionicu preduzeća jednaka varijabilnosti povrata na sve obične dionice.
***
Pronalaženje troška nove obične
dionice zahtijeva prilagođavanje troška postojeće obične dionice za obračun
troškova flotacije. Jednačina koja slijedi uključuje troškove flotacije (F) u
modelu procjene troška običnih dionica zasnovanog na dividendama uz
pretpostavku da će dividende rasti po konstanstnoj godišnjoj stopi rasta g:
TROŠAK ZADRŽANE
ZARADE
Dionička preduzeća mogu povećavati
dionički kapital na dva načina:
- interno (zadržavanjem zarade),
- eksterno (prodavanjem novih dionica).
Mnoga preduzeća baš u zadržanoj zaradi promalaze
značajan izvor finansiranja perspektivnih ulaganja u investicione projekte. Taj
dio neto dobitka ne može se smatrati besplatnim finansijskim izvorom zbog
prisutnih oportunitetnih troškova
finansiranja. Po osnovu zadržavanja dijela neto dobitka u preduzeću,
vlasnici običnih dionica takođe očekuju da ostvare planirane prinose.
Trošak
zadržane zarade bi se mogao izjednačiti sa troškom dioničkog kapitala
redukovanom za iznos troškova emisije. Izjednačavanjem troška zadržane zarade
sa očekivanom stopom prinosa od nove emisije, može biti prihvatljivo samo pod
pretpostavkom da su u procesu kvantifikovanja troška zadržane zarade
irelevantni efekti oporezivanja dividendnih primanja. Ignorisanje takvih
efekata ima za posljedicu nerealno povećanje troška kapitala.
Kod utvrđivanja
troška zadržane zarade, potrebno je imati u vidu dva bitna faktora:
- porez iz ličnog prihoda, kojeg dioničari moraju da plate na ime primljene dividende;
- dodatni troškovi u vidu posredničke provizije, koji prouzrokuju eventualno reinvestiranje dividendi u hartije od vrijednosti drugih preduzeća.
Trošak zadržane
zarade bi trebalo utvrđivati po formuli:
kr
= ke (1 - T) x (1 – P)
gdje je:
kr – očekivani prinos na
zadržanu zaradu (trošak zadržane zarade),
ke – trošak običnih
dionica,
T – marginalna stopa poreza koju plaćaju
dioničari na ukupan prihod i
P – procenat posredničke provizije.
Kriterij
eksternog prinosa pretpostavlja da preduzeće treba da
procijeni koje to eksterno ulaganje zadržane zarade donosi najveći prinos, i da
taj prinos preduzeće imputira kao trošak tog oblika kapitala.
PONDERISANI
PROSJEČNI TROŠAK KAPITALA (WACC)
.. predstavlja zbir ponderisnih
troškova pojedinačnih komponenti strukture kapitala preduzeća, odnosno on
predstavlja mješavinu povrata koje je potrebno nadoknaditi kreditorima i
vlasnicima preduzeća.
Opšta formula za
izračunavanje ponderisanog prosječnog troška kapitala može se zapisati ovako:
WACC=∑kx(Wx)
gdje je:
kx – trošak po plaćanju
poreza x metode finansiranja,
Wx – pripisani ponder toj
metodi finansiranja kao procenat ukupnog finansiranja preduzeća,
- suma metoda finansiranja od 1 do n.
Kalkulacija
ponderisanog prosječnog troška kapitala obuhvata dva osnovna koraka:
- procjenjivanje troška za svaku kapitalnu komponentu,
- utvrđivanje pondera za svaku kapitalnu komponentu.
·
Prilikom obračunavanja troška kapitala
pojedinačnih komponenti strukture kapitala treba poći od troškova novog kapitala koji će tek biti pribavljen u budućnosti, a
ne od troškova kapitala kojim preduzeće već raspolaže. Obrazloženje počiva na
činjenici da se dug i preferencijalne dionice u bilansu stanja sastoje od niza
prošlih emisija, od kojih mnoge nose kamatne stope ili dividende koje se
značajno razlikuju od tekućih.
·
Ponderi predstavljaju
vrijednosna učešća svake kapitalne komponente u ukupnom kapitalu preduzeća.
Suma pondera kapitalnih komponenti mora biti jednaka 1, jer ponderisani
prosječni trošak kapitala uključuje sve izvore finansiranja u kapitalnoj
strukturi. Tri sheme ponderisanja su raspoložive za izračunavanje ponderisanog
prosječnog troška kapitala:
1.
knjigovodstvena
vrijednost pondera,
2.
tržišna
vrijednost pondera,
3.
ciljani
ponderi.
Knjigovodstvena
vrijednost pondera
Ova vrijednost pondera mjeri
proporciju svake vrste kapitala u strukturi kapitala preduzeća na osnovu
računovodstvene vrijednosti prikazane u bilansu stanja preduzeća.
Knjigovodstvena vrijednost reprezenuje historijske troškove. Knjigovodstveni
ponderi ostaju relativno stabilni kroz vrijeme jer oni ne ovise o promjenama
tržišne vrijednosti duga i akcionarskog kapitala. Korištenje knjigovodstvene
vrijednosti za procjenu pondera pri izračunavanju ponderisanog prosječnog
troška kapitala može biti primamljivo, ali može voditi suštinskim greškama jer
knjigovodstvena vrijednost za neke izvore finansiranja često pokazuje slabu
povezanost sa tržišnom vrijednošću.
Tržišna
vrijednost pondera
Ova vrijednost pondera mjeri stvarnu
proporciju svake kapitalne komponente u strukturi kapitala preduzeća sa njenim
tekućim tržišnim cijenama. Upoređeni sa knjigovodstvenom vrijednošću pondera,
tržišne vrijednosti pondera su superiorne jer predstavljaju
"istinitu" vrijednost, ako su tržišta efikasna. Tržišna vrijednost
pondera obezbjeđuje tekuće procjene zahtijevane stope povrata za snadbjevače
preduzeća kapitalom. Problem sa korištenjem tržišne vrijednosti pondera je taj
što se tržišne cijene često mijenjaju. U praksi, preduzeća ne izračunavaju
ponovo njihov trošak kapitala svaki put kada se tržišna cijena hartije od
vrijednosti promijeni, jer bi to bilo nepraktično. Umjesto toga, ona često
identifikuju prosjek tržišne cijene ili trend.
Ciljani
ponderi
Ciljana vrijednost pondera prikazuje
pondere utemeljene na cilju preduzeća ili optimalnoj strukturi kapitala.
Ciljani ponderi prikazuju najbolju procjenu kako će preduzeće, u prosjeku,
pribavljati novac u budućnosti. Ako preduzeće trenutno ne djeluje sa svojom
ciljanom strukturom kapitala, ali ide prema njoj, tada je korištenje ciljanih
pondera razumno.
Značaj ponderisanog prosječnog
troška kapitala naročito dolazi do izražaja prilikom ocjene
finansijske efikasnosti namjeravanih investicionih projekata. Samo oni
investicioni projekti koji mogu pokriti trošak kapitala preduzeća mogu se
smatrati prihvatljivim. To su oni projekti koji imaju pozitivnu neto sadašnju
vrijednost, odnosno čija je interna stopa povrata viša od ponderisanih
prosječnih troškova.
XVIII
POLITIKA DIVIDENDI
Odluka povezana sa investicionim i
finansijskim odlukama uključuje i dividendnu politiku.
Odluke o politici
dividendi uključuju :
- Da li preduzeće treba isplatiti dividendu? Ako je odgovor potvrda, koliko bi trebala da iznosi dividenda ?
- Koju vrstu dividendi bi preduzeće trebalo da isplati?
- Da li preduzeće treba plaćati stabilne ili neredovne dividende?
- Da li bi preduzeće trebalo da objavi svoju politiku dividendi?
- Da li bi preduzeće trebalo da uzme u obzir otkup sopstvenih dionica umjesto isplate dividendi u gotovini?
POJAM I ZNAČAJ
POLITIKE DIVIDENDI
Pored dividendi vlasnici običnih
dionica su svakako zainteresovani i za kapitalne dobitke, koji treba da
rezultiraju iz zadržanih zarada. Sva dionička preduzeća moraju se suočiti sa
problemom izbora adekvatne politike dividendi, koja se pojednostavljeno može
svesti na odlučivanje koji dio disponibilnog dobitka zadržati u preduzećeu za
potrebe reinvestiranja, a koji dio dobitka kroz dividende podijeliti
dioničarima.
Osnova za određivanje politike
dividendi nalazi se u temeljnom cilju poslovanja preduzeća, maksimaliziranju
bogatstva njegovih vlasnika.
Optimalna politika dividendi
uključuje ravnotežu između tekućih dividendi i budućeg rasta što maksimalizira
cijenu obične dionice preduzeća.
Najveći broj praktičara smatra da
visina dividendi, rotiranje između stabilnih i fluktuirajućih dividendi, kao i
sam način plaćanja dividendi, predstavljaju moćne instrumente u rukama vještog
menadžmenta pomoću kojih se može uticati na bogatstvo dioničara.
REZIDUALNA TEORIJA
POLITIKE DIVIDENDE NASPRAM TEORIJE AKTIVNE POLITIKE DIVIDENDE
Razmatranje
problema relevantnosti politike dividendi na tržišnu vrijednost preduzeća, u
literaturi se obično razmatra u okviru dvije potpuno oprečne teorije politike
dividendi:
- rezidualne teorije,
- teorije aktivne politike dividendi.
Prema
rezidualnoj teoriji politike dividendi, novčane dividende
predstavljaju samo jednu rezidulanu veličinu nakon finansiranja svih
prihvatljivih investicionih projekata. Tretiranje dividendi kao pasivnog
ostatka, koji je određen samo postojanjem profitabilnih projekata, upućuje na
zaključak da su dividende irelevantne.
Nasuprot rezidualnoj teoriji
politike dividendi, stoji tzv. teorija
aktivne politike dividendi, čija je glavna teza da postoji tijesna
povezanost između izabrane politike dividendi i tržišne vrijednosti preduzeća.
Prema ovoj teoriji, dividende se tretiraju kao aktivna varijabla u procesu
odlučivanja o raspodjeli disponibilnog dobitka.
Glavni razlog za
prihvatanje aktivne dividendne politike je vjerovanje da su dividende sredstvo
za prenošenje važnih informacija investitorima. Smatra se da dividende nose sa
sobom signale o promjenama u perspektivi preduzeća.
STABILNOST
DIVIDENDI
Drugi aspekt politike dividendi,
koji se dovodi u vezu sa kretanjem tržišne cijene dionice, odnosi se na stabilnost isplata dividendi. S
tim u vezi, se najčešće razmatraju tri
tipa dividendne politike:
- politika konstantnog omjera isplate,
- politika stabilnih dividendi po dionici i
- politika isplate manjih redovnih dividendi plus ekstra dividenda na kraju godine.
Politika
konstantnog omjera isplate,
..odnosno politika konstantnog racia
isplate dividendi, je politika dividendi koju slijedi mali broj preduzeća. Racio
isplate dividendi (Rid) se definiše na osnovu ukupnih vrijednosti
dividendi i neto dobitka.
Rid
= Dividende/ Neto dobitak
ili za vrijednost po dionici:
Rid
= Dividende po dionici / EPS
Politika konstantnog racia isplate
podrazumijeva da preduzeće stalno koristi isti procenat neto dobitka koji će
isplatiti kao dividendu. Najveći nedostatak politike konstantnog racia isplate
je u tome što nestabilnost dividendi upućuje na nesigurne tržišne cijene
dionica preduzeća.
Politika
stabilnih dividendi po dionici
..predstavlja, barem kada su u
pitanju dionička preduzeća čije dionice kotiraju na berzi, najčešći tip
dividendne politike koji je prihvaćen od strane njenih nosilaca. Dioničko
preduzeće vodi politiku stabilnih dividendi ako po jednoj emitovanoj i prodatoj
dionici isplaćuje iz perioda u period isti iznos dividendi.
Za politiku stabilnih dividendi je
karakteristično da se dividende skoro nikada ne mijenjaju, pa čak i ako dođe do
značajnog smanjenjaneto dobitka ili kada prijeti opasnost od nelikvidnosti.
Dioničari umjesto politike apsolutne stabilnosti dividendi radije prihvataju politiku relativne stabilnosti dividendi,
pod kojom se podrazumijeva postepeno
pomjeranje dividendnih isplata u odnosu na liniju trenda neto dobitka, pri čemu
se nastoje izbjeći kratkoročne oscilacije u neto dobitku na visinu dividendi.
Većina preduzeća
koja isplaćuju dividende nastoje da slijede politiku stabilnih dividendi po
dionici iz 4 razloga:
- mnogi menadžeri vjeruju da politika stabilnih dividendi plaćanja inicira veću cijenu dionica,
- dioničari se često oslanjaju na dividende kao konstantnu zaradu da bi dopunili svoju potrošnju,
- stabilna politika dividendi ima manje šansi za davanje pogrešnih informacija i
- legalan listing u mnogim državama zahtijeva stabilnost dividendi.
Politika
isplate manjih redovnih dividendi plus ekstra dividenda na kraju godine
... je takva politika u kojoj
preduzeće zadržava isplatu male gotovinske redovne dividende, ali plaća i
posebno dizajniranu gotovinsku dividendu. Ovakva politika predstavlja kompromis između isplate
stabilnie dividende po dionici i konstantnog racia isplate dividendi. Male
redovne dividende predstavljaju komponente stabilbe dividende koju očekuju
investitori. Dividende sa oznakom «ekstra» dozvoljavaju preduzeću da poveća dividende,
pri čemu to ne uzrokuje potrebu da se nastavi isplata dividendi u narednim
godinama.
ODNOS DIVIDENDI I
CIJENA DIONICA KAO FAKTOR POLITIKE DIVIDENDI
Pitanje koje se samo nameče glasi:
da li je politika viših dividendnih isplata bolja od politike nižih dividendni
isplata, odnosno da li postoji neka optimalna politika koja bi maksimizirala
bogatstvo dioničara? U naučnoj literaturi mogu se izdvojiti tri pristupa
politici dividendi koja opisuju tri moguća scenarija uticaja politike dividendi
na tržišnu vrijednost dioničkog preduzeća, odnosno tržišnu vrijednost njegovih
dionica:
- pristup irelevantnosti dividendi,
- pristup "ptica u ruci",
- pristup poreske preferencije.
Pristup
irelevantnosti dividendi
Zagovornici pristupa irelevantnosti
dividendi su Modigliani i Miller.
Prema ovom pristupu dividende nemaju uticaja na tržišnu vrijednost preduzeća.
To znači da ne postoji optimalna politika dividendi, odnosno da je jedna
politika dividendi jednako dobra kao i druge politike dividendi. Teza o
irelevantnosti uticaja dividendne politike na tržišnu vrijednost preduzeća
utemeljena je na sljedećim restriktivnim pretpostavkama:
- ne postoji porez,
- nema troškova emisije i prometa dionica,
- politika dividendi ne utiče na troškove vlasničke glavnice preduzća,
- investiciona politika preduzeća neovisna je od politike dividendi i
- investitori i menadžeri imaju iste informacije o budućim izgledima preduzeća.
Prema tvrđenju Modigliani-ja i
Miller-a, vrijednost preduzeća je determinisana prvenstveno mogućnošću imovine
da stvara zaradu i poslovnim rizikom.
Pristup
"ptica u ruci"
Tvorci ovog pristupa Gordon i Lintner, dokazuju da povećanje
dividendi povećava tržišnu vrijednost preduzeća i da bi otuda racio isplate
dividendi trebao da bude što bliže jedinici.
Prema ovom pristupu, investitori,
usljed prirodne averzije prema riziku, preferiraju relativno izvjesnijim
dividendama u odnosu na neizvjesne kapitalne dobitke koji treba da rezultiraju
iz reinvestiranja zadržane zarade.
Pristup
poreske preferencije
..je potpuno suprotan u odnosu na pristup
«ptica u ruci». Ovaj pristup politici dividendi podržavaju Linzenberger i Ramaswamy. Pristup poreske preferencije se zasniva
na razlici u poreskom teretu tekućeg priliva od dividendi i poreskom teretu
kapitalnog dobitka. Prema ovom pristupu, dividende obaraju tržišnu vrijednost
preduzeća, te otuda preduzeća ne bi trebala da plaćaju nikakve dividende.
Postoje barem tri
razloga koji idu u prilog tome:
- stopa poreza na dohodak od kapitalnih dobitaka obično je manja nego na dohodak od dividendi,
- porez na kapitalni dobitak se ne plaća sve dok se dionice drže i
- porez na kapitalni dohodak se može izbjeći ako se aprecirane dionice poklone u dobrotvorne svrhe ili ako umre vlasnik dionica.
Poreska pozicija investitora svakako
utiče na njihovu želju za dividendama. Neki investitori će favorizovati isplatu
dividendi, rugi će favorizovati zadržavanje dobitka, dok će treći biti
indiferentni između dividendi i kapitalnih dobitaka. Ako je, na primjer, jedna
grupa dioničara dominantna u preduzeću i uspostavi politiku niskih isplata
dividendi, oni dioničari koji teže ka većim isplatama dividendi će
najvjerovatnije prodati te dionice i promijeniti ih u one dionice koje donose
veće dividende. Prema tome, barem u nekoj mjeri, politika isplate dividendi
dotičnog preduzeća determiniše i strukturu njegovih dioničara, i obrnuto. To
različito ponašanje interesnih grupa dioničara naziva se "učinak klijentele" na
politiku dividendi.
OSTALI FAKTORI
POLITIKE DIVIDENDI
Postoji veći broj faktora koji utiču
na utemeljenje adekvatne politike dividendi.
Radi se o sljedećim
faktorima :
- raspoloživost atraktivnih investicionih projekata,
- informacioni sadržaj dividendi,
- neizvjesnost i rizik,
- poreski uticaji i
- efekat klijentele..
Najvažniji ostali
faktori dividendne politike su:
- zakonska pravila,
- likvidnost,
- sposobnost pozajmljivanja,
- troškovi emisije,
- ograničenja u ugovoru o zaduženju i
- kontrola.
Zakonska
pravila
..određuju pravni okvir unutar kojeg
može biti formulisana politika dividendi. Jedno od tih previla jeste i pravilo
neto profita. Ovim pravilom se zabranjuju dividendna plaćanja koja
prelaze disponibilni dobitak tekuće godine i neraspodijeljeni dobitak iz
ranijih godina.
Da bi se što bolje zaštitili
interesi kreditora, često se u zakonsku
regulativu ugrađuje i pravilo insolventnosti koje
nalaže zabranu novčanih dividendi ako je preduzeće insolventno. Insolventnost
se definiše kao knjigovodstvena vrijednost obaveza koja je veća od
knjigovodstvene vrijednosti imovine ili kao nemogućnost preduzeća da podmiri
obaveze prema svojim povjeriocima koje su došle na naplatu.
Likvidnost
Budući da novčane dividende
uslovljavaju odliv novca, to je kod odluke o dividendi likvidnost
preduzeća na prvom mjestu.
Sposobnost
pozajmljivanja
..je važan faktor dividendne
politike. Velika preduzeća, koja karakteriše visoka profitabilnost i stabilnost
zarađivanja, mogu lako, u kratkom roku, pozajmiti potrebna sredstva. Što je
sposobnost preduzeća da pozajmljuje veća, veća je njegova finansijska
fleksibilnost, a time i njegova sposobnost isplate novčanih dividendi.
Troškovi
emisije
Na dividendnu politiku utiču i
troškovi emisije, koji se pojavljuju kod eksternog pribavljanja kapitala. Ako
preduzeće ima povoljne prilike za plasman kapitala, apri tome isplaćuje novčane
dividende, nedostajući kapital se mora nadomjestiti eksternim
finansiranjem zbog troškova emisije, za
svaku KM, što je argument za zadržavanje zarade u preduzeću.
Ograničenja
u ugovoru o zaduženju
..koja su dizajnirana sa ciljem da
se zaštiti pozicija davaoca zajma, opredjeljuju i dividendnu politiku. Ta
ograničenja mogu zabranjivati ili ograničavati distribuciju dividendi dok se
dugovi ne vrate, ili se mogu odnositi na zahtjeve za održavanjem određenog
nivoa neto obrtnog kapitala ili drugih pokazatelja. Nerijetko je ograničenje u
ugovoru o zaduženju, vezano za isplatu dividendi, izraženo u vidu maksimalnog
procenta kumulativno zadržanih zarada.
Kontrola
Povećanje kapitala preduzeća, u
situaciji kada ono isplaćuje visoke dividende, moguće je obezbijediti dodatnom
emisijom i prodajom dionica. Mogućnost kontrole preduzeća od strane postojećih
dioničara može da bude dovedena u pitanje.
ALTERNATIVE
NOVČANIM DIVIDENDAMA
Pored gotovinski dividendi
dioničarima mogu biti na ime dividendi ponuđeni proizvodi iz proizvodnog
asortimana preduzeća.
Posebno
su važne slijedeće alternative novčanim dividendama:
- Dividendne dionice,
- Usitnjavanje dionica ,
- Okrupnjavanje dionica,
- Otkup dionica i
- Planovi reinvestiranja dividendi.
Dividendne
dionice
Ako preduzeće vrši raspodjelu
dividendi dioničarima dodatnom emisijom dionica, u tom se slučaju radi o dioničkim dividendama, dok se takve
dionice mogu nazvati dividendne dionice.
Razlozi raspodjele
dividende u obliku dionica su sljedeći:
- Pružiti dokaz o uspješnosti poslovanja preduzeća, a da to ne bude isplata gotovinskih dividendi, koja bi uticala na položaj obrtnih sredstava preduzeća.
- Smanjiti tržišnu cijenu dionica povećanjem broja redovnih dionica koje se nalaze van preduzeća, iako se taj cilj češće postiže usitnjavanjem dionica.
- Isplatiti dividendu dioničarima tako da ona nije oporeziva. Dividende u dionicama koje zadovoljavaju određene uslove se i ne smatraju dobitkom i zbog toga i ne podliježu oporezivanju.
- Pokazati da se osnovni kapital preduzeća povećao prenosom određenog iznosa sa zadržane zarade na osnovni kapital.
Za razliku od novčanih dividendi,
koje smanjuju i imovinu i vlasničku glavnicu, dividendne dionice predstavljaju
ništa drugo nego računovodstvenu promjenu unutar računa vlasničke glavnice u
bilansu preduzeća.
Iako dividendne dionice ne mijenjaju
ukupnu imovinu ili ukupnu vlasničku glavnicu, one su vrlo popularne među
menadžerima, kao i među dioničarima.
Obično se pod emisijom malog procenta dividendnih dionica podrazumijeva
takva emisija dividendnih dionica koja je manja od 20% običnih dionica sa
kojima se trguje. Ako preduzeće emituje dividendne dionice koje iznose više od
20% njegovih običnih dionica sa kojima se trguje, u tom slučaju govorimo o emisiji velikih procenata dividendnih
dionica.
Usitnjavanje
dionica
..dovodi, baš kao i podjela
dividendi u obliku dionica, do faktičkog povećanja broja dionica u prometu, pri
čemu se proporcionalno umanjuje njihova nominalna vrijednost. Svrha je
usitnjavanja da se značajno snizi tržišna cijena običnih dionica da bi postale
što atraktivnije investitorima.
Okrupnjavanje
dionica
Postupak okrupnjavanja dionica je
suprotan postupku usitnjavanja dionica. Ovaj se postupak primjenjuje za
povećanje tržišne cijene dionice, kada se smatra da su one potcijenjene. Kroz
postupak okrupnjavanja dionica smanjuje se broj običnih dionica u prometu uz
istovremeno proporcionalno povećanje njihove nominalne vrijednosti.
Velika je vjerovatnoća da će
okrupnjavanje dionica, baš kao i usitnjavanje dionica, izazvati signalizirajući
efekat. Taj efekat je obično negativan.
Okrupnjavanje dionica se može
tretirati kao indikator finansijskih
poteškoća, jer se može očekivati i smanjenje veličine dividendi.
Okrupnjavanje dionica može biti takođe motivisano i smanjenjem transakcionih troškova, što predstavlja pozitivan učinak
ovog postupka.
Otkup
dionica
..predstavlja takvu operaciju u
kojoj dioničko preduzeće vrši otkup sopstvenih dionica, odnosno kreira
trezorski kapital. Na ovaj način dioničari vrše povrat novca koji su uložili u
preduzeće.
Otkup sopstvenih dionica predstavlja
finansijsku operaciju koja proizvodi suprotne finansijske učinke od emisije
dionica. U bilansnom kontekstu posmatranja, operacija otkupa sopstvenih dionica
dovodi do smanjenja imovine, s jedne, i vlasničke glavnice, s druge strane.
Time se sopstvene dionice pretvaraju iz instrumenta finansiranje i
kapitalizacije u instrument definansiranja i dekapitalizacije. Otkupljene
sopstvene dionice preduzeće zadržava u svom trezoru, zbog čega se i nazivaju trezorskim
dionicama. Dionice koje se drže u trezoru nemaju pravo na dividende,
nemaju pravo glasa ili udjela na imovinu prilikom likvidacije preduzeća.
Otkupljene sopstvene dionice mogu se neograničeno dugo držati, mogu se ponovo
prodati ili povući.
Preduzeće kupuje
sopstvene dionice iz slijedećih razloga:
- da ima na raspolaganju dionice radi distribucije zaposlenima putem planova za dioničke opcije,
- da održi povoljno tržište za dionice preduzeća,
- da poveća zaradu preduzeća po dionici,
- da stekne dodatne dionice za aktivnosti kao što je kupovina drugih preduzeća,
- da spriječi konkurentsko preuzimanje.
Operacija otkupa sopstvenih dionica
može se posmatrati u okviru politike dividendi ili u sklopu drugih ekonomskih mjera.
Ako se otkup dionica javlja kao alternativa novčanim dividendama, u tom slučaju
je odluka o otkupu dionica sastavni dio politike dividendi. Međutim ukoliko se
otkup javlja kao akcija ili reakcija na određene poslovne aktivnosti izazvane
proteklim akcijama preduzeća ili subjekta iz njegovog poslovnog okruženja, u
tom slučaju je odluka o otkupu sastavni dio drugih ekonomskih mjera.
Otkup sopstvenih dionica može se,
kao što smo rekli, posmatrati i kao alternativa isplati dividendi. Sa stanovišta investitora moglo bi se reći da
je otkup dionica najvredniji zbog to što objava otkupa takođe može da bude
posmatrana kao pozitivan signal koji njima prenosi vjerovanje menadžmenta da su
dionice preduzeća na tržištu potcijenjene.
Otkup sopstvenih dionica po pravilu
izaziva porast zarade po dionici.
Planovi
reinvestiranja dividendi
...daju mogućnost dioničarima da
biraju između daljeg primanja čekova na ime novčanih dividendi i korišćenja
dividendi za kupovinu dodatnih dionica preduzeća koje je isplatilo dividende.
Razlikuju se:
·
planovi reinvestioranja dividendi u
postojeće dionice i
·
planovi reinvestiranja dividendi u
novoemitovane dionice.
Planovi
reinvestiranja dividendi u postojeće dionice podrazumijevaju da
ovlašćena brokerska kuća uzima raspoloživa sredstva od dividendi onih dioničara
koji su odlučili da reinvestiraju dio ili ukupno izglasane dividende, potom
kupuje dionice preduzeća na otvorenom tržištu i alocira ih na račune dioničara
učesnika plana reinvestiranja dividendi.
Planovi
reinvestiranja dividendi u novoemitovane dionice
ograničavaju mogućnost reinvestiranja samo na novoemitovane dionice preduzeća
koje isplaćuje dividende. S obzirom na to da ove dionice dolaze od samih
preduzeća, njihova kupovina se obavlja bez brokerskih troškova.
XIX
RESTRUKTURIRANJE KORPORACIJE
POJAM I POTREBA ZA
RESTRUKTURIRANJEM
Jedan od vodećih pisaca savremenog
finansijskog menadžmenta James Van Horne,
smatra da restrukturiranje preduzeća,
osim spajanja, obuhvata "...bilo kakvu promjenu u strukturi kapitala, u
poslovanju ili u vlasništvu koja leži izvan uobičajenog toka stvari u
poslovanju." Po drugom izvoru, restrukturiranje uključuje promjenu
jedne ili više od slijedeće tri dimenzije:
aktive,
strukture
kapitala,
upravljanja
(menadžmenta).
Pojam restrukturiranja se uzima kao
sinonim za poduzimanje velikih i složenih promjena u preduzeću i njegovom
poslovanju.
Sve pokretače
procesa restrukturiranja preduzeća možemo svrstati u dvije velike grupe:
eksterne, koji
dolaze spolja, izvan preduzeća, tj iz okruženja;
interne, koji se
javljaju unutar samih preduzeća i koji tjeraju preduzeća da idu u promjene i
restrukturiranje.
Najvažniji eksterni pritisak za
sprovođenje aktivnosti restrukturiranja u preduzećima je strah od propadanja.
Što se tiče internih faktora, oni se ogledaju u pritisku vlasnike na menadžere
da se kreira i povećava blagostanje vlasnika.
STRATEGIJSKE
MOGUĆNOSTI RESTRUKTURIRANJA PREDUZEĆA
Postoji veliki broj
različitih strategijskih mogućnosti, odnosno oblika restrukturiranja preduzeća.
Sve te oblike moguće je svrstati u dvije grupe:
- poslovne kombinacije,
- ostali oblici restrukturiranja.
U savremenim tržišnim privredama
veoma često dolazi do kombinovanja preduzeća na osnovu potpunog udruživanja
vlasničkih interesa. Najčešći oblici takvog kombinovanja preduzeća su merdžer i konsolidacija.
Pripajanje,
fuzija ili merdžer je
kombinacija dva ili više preduzeća pri čemu novonastalo preduzeće zadržava
identitet jednog od spojenih preduzeća. Najčešći slučaj pripajanja je kada se
jedno preduzeće pripaja drugom preduzeću , na način da preduzeće koje se
pripaja prestaje da bude pravni entitet.
Konsolidacija je spoj
dva ili više preduzeća udružena radi formiranja jednog potpuno novog preduzeća.
Preduzeća nestaju i obustavljaju rad, a novonastalo otpočinje sa poslovanjem.
Na ovaj način najčešće se spajaju preduzeća koja su približno iste veličine i
ekonomske moći.
Još jedan termin koji se koristi u
praksi da bi se ukazalo na različite vrste transakcija je preuzimanje. Preuzimanje preduzeća podrazumijeva
različite obilke prijenosa kontrole nad jednim preduzećem na drugo preduzeće.
Preuzimanja mogu biti:
- prijateljska i
- neprijateljska.
Prijateljska preuzimanja se
ostvaruju kroz dobrovoljne sporazume vlasnika zainteresovanih preduzeća, dok se
neprijateljska
preuzimanja realizuju suprotno volji vlasnika preduzeća koje se
preuzima.
VRSTE MERDŽERA
Merdžeri se obično
dijele na:
- horizontalne,
- verikalne i
- konglomeratske.
Horizontalni
merdžeri
podrazumijevaju kombinovanje dva konkurentska preduzeća, odnosno dva preduzeća
koja se bave istom vrstom posla.
Vertikalni
merdžeri
podrazumijevaju kombinovanje dva preduzeća koja imaju odnos kupac-prodavac.
Konglomeratski
merdžeri
se odnose na kombinovanje preduzeća koja nisu konkurentska i koja nemaju odnos
kupac-prodavac.
RAZLOZI ZA MERDŽERE
Teorijski, preduzeće će postati
ponuđač kada vidi priliku da načini investiciju sa pozitivnom neto sadašnjom
vrijednošću. Takva prilika će vjerovatno biti zapažena u jednoj od slijedeće
dvije situacije:
- gdje se smatra da je porast novčanih tokova od investicije, diskontovanih sa konzekventnom diskontnom stopom koja je povezana sa stepenom rizika ovih novčanih tokova, pozitivan;
- gdje redukcija u stepenu rizika povezanog sa postojećim ponuđačevim novčanim tokovima uzrokuje da prikladna stopa za diskontovanje ovih novčanih tokova padne, povećavajući tako NPV postojećih novčanih tokova preduzeća.
Merdžeri su posebno atraktivni za
preduzeće koje je ponuđać iz oba ova razloga.
Postoji veliki broj faktora koji
čini merdžere veoma atraktivnim, posebno za ponuđača. Neki od tih faktora u
kontekstu smanjenja ukupnog rizika i ekspanzije novčanog toka su:
- eliminacija ili redukcija konkurencije
Gdje su ponuđač i ciljno tržište u
konkurenciji za tržište njihovih proizvoda, merdžer bi vodio ka monopolu ili
najmanje većoj tržišnoj kvoti za jedinice u kombinovanom preduzeću.
- zaštićeni izvori snadbijevanja ili prodajna mjesta
Ponuđaču može biti atraktivan
merdžer gdje je ciljno tržište dobavljač neke vitalne sirovine koja je oskudna
ili ciljno tržište može stopirati njenu isporuku. Gdje ciljno tržište
predstavlja glavna prodajna mjesta za ponuđača, ciljno preduzeće može
prouzrokovati probleme ponuđaču ako počne da promoviše prodaju proizvoda jednog
od konkurenata ponuđača.
- pristup ekonomijama obima koje bi veći biznis mogao donijeti
Ovakve ekonomije mogu biti u
različitim područjima, npr. veća moć kupovine može voditi nižim cijenama koje
se plaćaju za sirovine, veća proizvodnja može omogućiti uštede u troškovima
osnivanja i drugim režijskim troškovima i sl..
- pristup nekom aspektu ciljnog preduzeća koji ponuđač smatra premalo iskorištenim
Ovo bi moglo
uključivati:
- pojedinačna dodirljiva sredstva, uključujući zemljište, postrojenja i gotovinu koji nisu u potpunosti iskorišteni;
- pojedinačna nedodirljiva sredstva kao što su ona koja se nalaze na nekom tržištu. Nedovoljno iskorištena sredstva ukazuju na loš menadžment i ponuđačima će ponekad biti atraktivno takvo ciljno tržište gdje oni sami imaju mnoštvo menadžmentskih vještina.
SINERGIJA
Stvaranje dodatne vrijednosti putem
merdžera je rezultat sinergetskog efekta.
Sinergetski efekat će rezultirati povećanjem vrijednosti kombinovanog preduzeća
iznad sume pojedinačnih vrijednosti preduzeća koja su kombinovana. Zbog toga se
sinergetski efekat često označava efektom "dva
plus dva jednako je pet" ili čak "dva
plus dva jednako je sedam".
Sinergetski efekat
kombinovanja preduzeća može se predočiti slijedećom relacijom:
VAB
> VA + VB
gdje je:
VAB
– vrijednost
kombinovanog preduzeća,
VA
i VB – pojedinačna vrijednost
preduzeća prije kombinovanja.
Koristi od sinergije trebaju
pripasti diončiarima ciljnog preduzeća kao i onima ponuđača. Merdžer se jedino
može desiti tamo gdje su dioničari ciljnog preduzeća pripremljeni da prodaju
svoje dionice. Oni će ovo uraditi samo ukoliko im se ponudi nešto na pretek od
onog što oni smatraju da je tržišna vrijednost tih dionica.
FINANSIRANJE
MERDŽERA
.. može da se obavlja u gotovini ili
u hartijama od vrijednosti. Pri razmatranju opcija finansiranja merdžera
ponuđač mora potražiti način finansiranja koji će biti atraktivan kako njemu
tako i dioničarima ciljnog preduzeća.
Gotovina
..ima svoje atrakcije za korisnika jer
mu daje nešto što se može direktno koristiti, bilo za potrošnju ili
reinvestiranje, bez izlaganja bilo kakvim troškovima. Dobijanje gotovine će u
najvećem broju slučajeva biti tretirano kao raspolaganje koje podliježe porezu
na kapitalni dobitak i mnogi dioničari ne smatraju dobrodošlom mogućnost koja
proističe iz ovoga. Sa aspekta ponuđača, gotovina nije na raspolaganju i može
biti načinjena samo javnom emisijom dionica ili pozajmljivanjem u nekoj formi.
Obične
dionice preduzeća ponuđača
Obične donice mogu biti atraktivne
korisnicima, koji će jednostavno prestati da budu dioničari u ciljnom
preduzeću, a zauzvrat će dobiti dionice ponuđača. Sa aspekta ponuđača, emisija
dionica koje će se zamijeniti za dionice ciljnog preduzeća, ima svoje
atraktivnosti. Emitovanje dionica kao razmatranje o finansiranju merdžera
predstavlja troškovnu priliku za ponuđača, otkad je vjerovatno da bi emisija
mogla biti alternativno načinjena za gotovinu.
Zajmovni
stokovi preduzeća ponuđača
.. imaju ozbiljne nedostatke sa dva
aspekta:
- kreiraju obavezne ugovorne obaveze za ponuđača koje se odnose i na kamatu i na vraćanje kapitala;
- držaocu dioničkog kapitala ciljnog preduzeća oni predstavljaju promjenu investiranja, promjenu profila rizik/povrat kojeg oni mogu smatrati neprihvatljivim.
Prednosti zajmovnih stokova u
kontekstu merdžera su dvostruke:
- za ponuđača oni neće imati efekat razvodnjavanja kontrole kao rezultat kretanja njihovih udjela u vlasništvu;
- korisnicima oni mogu biti atraktivni zbog toga što im oni obezbjeđuju fiksne kamate i što imaju fiksni rok vraćanja kapitala.
USLOVI MERDŽERA
Kroz pregovore između ponuđača i
ciljnog preduzeća određuju se uslovi pod kojima će se obaviti merdžer.
Najvažnijih od tih uslova je cijena
koju mora platiti ponuđač. Kako ponuđač, tako i ciljno preduzeće treba da
izradi sopstvenu analizu i procjenu vrijednosti ciljnog preduzeća. Preduslov za
zaključivanje posla je da se postigne dogovor o saglasnost o cijeni.
Kod merdžera se najčešće obične
dionice pripojenog preduzeća razmjenjuju za obične dionice preduzeća koje
nastavlja da egzistira, dok je rjeđi slučaj da se dionice otkupe za gotovinu.
Ukoliko pri formiranju merdžera dolazi do razmjene običnih dionica, javlja se
zadatak vrednovanja dvaju različitih hartija od vrijednosti, kao i obaveza utvrđivanja
odgovarajućeg racia razmjene,
odnosno srazmjere u kojoj će se jedna dionica pripojenog preduzeća
razmjenjivati za dionice preduzeća koje nastavlja da egzistira.
EFEKTI NA CIJENU I
ZARADE
Formiranje merdžera potencijalno
donosi povoljne ili nepovoljne efekte na zaradu i tržišnu cijenu dionice, ili
na oboje. Buduće događaje je teško prognozirati, međutim, dioničari i menadžeri
kada razmišljaju o merdžeru, pridaju veliki značaj neposrednim efektima na
zarade po dionici.
Ukoliko se merdžer odigrava na bazi
zarade, tada neće doći ni do razvodnjavanja ni do povećanja zarada. Dakle,
zarade po dionici poslije merdžera su iste kao i prije merdžera. Efekti na
tržišnu vrijednost zavisit će od veličine multiplikatora zarada koji
preovladava.
KVANTITATIVNI FAKTORI
KOJI UTIČU NA USLOVE MERDŽERA
Faktori koji
dobijaju najveći naglasak pri uspostavljanju uslova merdžera su:
- zarade i rast zarada,
- dividende,
- tržišne vrijednosti,
- knjigovodstvene vrijednosti.
Zarade
i rast zarada
I očekivane zarade i stope kapitalizacije
kao odraz u P/E odnosima su značajni
u određivanju vrijednosti koje će biti utemeljene u merdžeru. Prošle stope
rasta preduzeća, vjerovatni budući trendovi i varijabilnosti su važne
determinante multiplikatora zarada, ili P/E
racia, koji će preovladavati poslije merdžera.
Kritične varijable
su:
- odnosne stope rasta dvaju preduzeća,
- njihova relativna veličina, koja određuje stvarni iznos početnog razvodnjavanja ili priraštaja zarade po dionici, isto tako ispravnu kao što je nova ponderisana prosječna stopa rasta;
- P/E racia preduzeća,
- racio razmjene.
Ovi faktori međusobno proizvode
obrazac rezultata zarade po dionici za preživjelo preduzeće.
Dividende
Zato što predstavljaju stvarni
dohodak koji su dobili dioničari, dividende mogu uticati na uslove merdžera.
Dividende vjerovatno imaju mali uticaj na tržišnu cijenu preduzeća sa rekordno
visokim rastom i visokom profitabilnošću. Neka preduzeća ne isplaćuju
dividende, ali bez obzira na to imaju komandu nad tržišnim cijenama
predstavljajući visoke tekuće zarade.
Tržišne
vrijednosti
Cijena dionice preduzeća reflektuje
očekivanja o njegovim budućim zaradama i dividendama, tako da tekuće tržišne
vrijednosti imaju očekivano imaju jak uticaj na uslove merdžera. Međutim,
postavljena vrijednost preduzeća u poslovnoj kombinaciji može premašiti tekuću
tržišnu cijenu zbog brojnih razloga:
- budući ponuđač može biti zainteresovan u preduzeću za doprinos koji će ono učiniti ponuđačevom preduzeću;
- dioničarima su kao povod za prodaju ponuđene više cijene od tekućih tržišnih cijena za njihove dionice;
- vrijednost kontrole može dodati vrijednost iznad tekućeg tržišnog nivoa.
Knjigovodstvena
vrijednost po dionici
Knjigovodstvena vrijednost je
generalno smatrana relativno nevažnom u određivanju vrijednosti preduzeća, jer
ona predstavlja samo historijske investicije učinjene u preduzeću. Vremenom,
knjigovodstvena vrijednost može ispravno uticati na uslove merdžera.
Knjigovodstvena vrijednost je jedan pokazatelj fizičkog kapaciteta koji je
raspoloživ u merdžeru. Zbog toga što je potencijalni doprinos od fizičkih
svojstava poboljšao buduće zarade, knjigovodstvena vrijednost može imati uticaj
na stvarne uslove merdžera.
Relativni značaj
kvantitativnih faktora
Preduzeti su poduhvati da se pobliže
odredi relativan značaj svakog od gore navedenih faktora u stvarnim slučajevima
merdžera. U jednom slučaju, jedan faktor je izgledao dominantan, u drugom, neka
druga determinanta se pojavila kao najvažnija. Ova nedostatak obrazaca
konzistentnosti između kvantitativnih faktora sugeriše da kvalitativne snage,
tj. sinergija, takođe djeluje.
MJERE PROTIV
PREUZIMANJA
Ciljna kompanija može da koristi
brojne mjere kako bi se otežao neprijateljski merdžer, odnosno neželjeno
preuzimanje. Korištenje ovih mjera može biti iz različitih razloga, od kojih
posebno ističemo:
- vjerovanje da postoji nedostatak komercijalne logike za merdžer;
- vjerovanje da je cijena koja se nudi dioničarima ciljne kompanije za njihove dionice suviše niska;
- razumljiva želja članova poslovodstva ciljne kompanije da zaštite svoju poslovnu budućnost.
Sve mjere protiv
preuzimanja mogu se klasifikovati u dvije grupe:
- preventivne i
- aktivne.
Preventivne
mjere odbrane od preuzimanja se uvode u cilju smanjenja vjerovatnoće
uspješnog neprijateljskog preuzimanja, dok se aktivne mjere odbrane od preuzimanja primjenjuju nakon što je
neprijateljska ponuda upućena ciljnoj kompaniji.
Prema hipotezi o pozicioniranju poslovodstva, kada poslovodstvo
uvodi mjere odbijanja pokušaja preuzimanja kontrole nad korporacijom,
vrijednost imetka dioničara opada prilikom ponovne procjene dionica od strane
tržišta. Nasuprot njoj, postoji i hipoteza
o interesima dioničara prema kojoj, kada poslovodstvo preduzima mjere
za prevenciju promjena u kontroli korporacije, vrijednost imetka dioničara
raste.
PREVENTIVNE MJERE
ODBRANE OD PREUZIMANJA
Najvažnije
preventivne mjere odbrane od preuzimanja su:
- otrovne pilule,
- izmjene u statutu korporacija,
- zlatni padobrani.
Otrovne
pilule
Kako bi obeshrabrile potencijalne
ponuđače, neke kompanije koriste i mjeru protiv preuzimanja poznatu pod nazivom
otrovne pilule. Ovu mjeru je uveo i primjenio Martin Lipton 1982. Otrovne
pilule predstavljaju hartije od vrijednosti koje su emitovane od strane ciljne
komapnije kako bi se ona za potencijalnog ponuđača učinila manje atraktivnom.
Ideja je imati ponudu hartije od vrijednosti koja ne odgovara ponuđaču.
Ciljna kompanija može da koristi za
odbijanje potencijalnih ponuđača vrstu otrova poznatu pod nazivom odbrana prioritetnim dionicama. Suština
ovog sredstva sastoji se u tome da ciljna kompanija ponudi svakom dioničaru,
vlasniku običnih dionica, dividendu koja se primjenjuje za prioritetne dionice
koje bi se konvertovale u određeni broj dionica ponuđača, ukoliko bi on preuzeo ciljnu kompaniju. Ove
konveribilne dionice su vrlo moćno antipreuzimačko sredstvo, s obzirom da mogu
oslabiti uticaj većinskog vlasnika.
Usavršena forma otrovne pilule nije
podrazumijevala emitovanje prioritetnih dionica. Ona je stigla u formi sticanja
prava dioničara da kupuju dionice ponuđača po povoljnijim nižim cijenama.
Izmjene
u statutu korporacija
Ciljna kompanija može da uvede razne
izmjene u svom statutu koje će da otežaju moguće promjene u kontroli
upravljanja, a koje bi neprijateljski kupac želio da uvede. Uobičajene
izmjene statuta u odnosu na mjere protiv preuzimanja odnose se na:
- prorjeđivanje mandata članova nadzornog odbora,
- odredbe o potrebnoj supervećini pri glasanju,
- odredbe o fer cijeni,
- dvojna kapitalizacija.
Prorjeđivanje mandata članova
nadzornog odbora
Nadzorni odbor se bira od strane
dioničara, a ima zadatak da nadgleda aktivnosti menadžmenta i predlaže buduće
poteze dioničarima. Nadzorni odbor imenuje upravu koja je zadužena da vodi
poslove korporacije. Nadzorni odbor često daje samo opšte smjernice korporaciji
i odlučuje o najbitnijim problemima i predloženim promjenama.
Odbrana prorjeđivanjem mandata
članova nadzornog odbora čini mandate odbora promjenjivim, tako što se članovi
nadzornog odbora biraju u različitim periodima trajanja mandata, a ne
zajednički. Ukoliko je ponuđač već otkupio većinsku kontrolu nad kompanijom,
prorijeđeni mandati članova nadzornog odbora mogu da ga onemoguće da izabere
članove upravljačkog tima koji će štititi njegove interese i namjere.
Odredbe o potrebnoj supervećini pri
glasanju
Statutom korporacije se propisuje
potreban broj glasova da bi se usvojile neke značajne odluke kao što je
merdžer. Odredba o supervećini glasova ukazuje da je za donošenje takve odluke
potrebno veće učešće glasova od uobičajene proste većine.
Odredbe o fer cijeni
Ovom zakonskom odredbom se zahtijeva
da ponuđač plati dionice najmanje u visini trenutne tržišne cijene. Korisnost
odredbi o fer cijeni dolazi naročito do izražaja kada je ciljna kompanija
objekat dvije vezane ponude. U takvim okolnostima, ponuđač čii ponudu za 51%
ciljne kompanije, tj. za uspostavljanje jasne kontrole nad ciljnom kompanijom.
Drugi vezani ponuđač može da ponudi nižu cijenu za preostale dionice.
Dvojna kapitalizacija
.. predstavlja još jednu mjeru
usmjerenu ka odbijanju neprijateljske ponude. Ovom mjerom se vrši restrukturiranje
kapitala u dvije klase dionica sa različitim glasačkim pravima, tj. vrši se
emisija jedna klase dionica koja nosi veća glasačka prava u odnosu na postojeće
dionice. Dionice sa većim glasačkim pravima vuku niske dividende i sa njima se
obično ne trguje.
Sa aspekta sprečavanja preuzimanja,
cilj dvojne kapitalizacije je da se dioničarima koji su naklonjeni stavovima
uprave daju veća glasačka prava.
Zlatni padobrani
.. takođe mogu da imaju efekte
protiv preuzimanja. Oni predstavljaju posebne sporazume o kompenzaciji koju
kompanija daje višim članovima upravljačkog tima. Izraz zlatan se odnosi na
veoma unosne kompenzacije koje dobijaju članovi upravljačkog tima koji su time
obuhvaćeni. Sredstva za finansiranje zlatnih padobrana se ponekad drže na posebnim
računima. Zlatni padobran se obično aktivira ukoliko se prekid rada člana
upravljačkog tima koji je obuhvaćen zlatnim padobranom, desi u toku prve godine
nakon promjene u kontroli kompanije.
Kritičari
zlatnih padobrana tvrde da visoki funkcioneri dosta loše vođenih
kompanija bivaju nagrađeni za loše upravljanje kompanijom. Osim toga, oni
ističu i moralnu manjkavost zlatnih padobrana, s obzirom da se zlatni padobran
može posmatrati kao davanje stimulacije samom sebi.
AKTIVNE ODBRAMBENE
MJERE OD PREUZIMANJA
Najvažnije aktivne
odbrambene mjere od preuzimanja su:
- zelena pošta,
- sporazumi o mirovanju,
- bijeli vitez,
- izmjene u strukturi kapitala,
- parničenje,
- Pak-Man odbrana.
Zelena
pošta
Ova aktivna odbrambena mjera od
preuzimanja podrazumjeva otkup dionica uz isplatu visoke premije vlasnicima
većeg broja dionica, u zamjenu za sporazum da neće pokretati ponudu za
pokretanje kontrole nad ciljnom kopmanijom.
Sporazumi
o mirovanju
Sporazum o mirovanju kupivine se
javlja u situaciji kada ciljna kompanija ugovorom obaveže potencijalnog kupca
da u određenom vremenskom periodu neće uvećavati svoj procenat vlasništva u
ciljnoj kompaniji.
Značaj ovog sporazuma je u tome što
on sprečava da dionice padnu u ruke nekog drugog ponuđača, koji bi mogao da
natjera ciljnu kompaniju da mu isplati nadoknadu za sporazum o mirovanju
kupovine, ili da preuzme kontrolu nad ciljnom kompanijom.
Bijeli
vitez
Kada neka korporacija postane meta
za preuzimanje od strane neželjenog ponuđača, ona može da zatraži pomoć bijelog
viteza, odnosno ponudu druge komapnije koja bi bila za ciljnu kompaniju
prihvatljivija. Bijeli vitez nudi povoljnije uslove za preuzimanje u odnosu na
prvobitnog, neželjenog ponuđača.
Izmjene
u strukturi kapitala
Postoje četiri osnovna načina pomoću
kojih se može izmjeniti struktura kapitala:
- rekapitalizacija,
- pribavljanje većeg duga,
- emitovanje dodatnih dionica,
- otkup dionica.
Rekapitalizacija
Plan rekapitalizacije omogućava
korporaciji da djeluje kao sopstveni bijeli vitez. Ovaj plan uključuje isplatu
superdividendi dioničarima koja se obično finansira velikim dugovima. Iz tog
razloga se ponekad ovakav projekat naziva i leveridž rekapitalizacije.
Rekapitalizacijom dioničari uvećavaju vrijednost svojih dionica koja obično
premašuje dotadašnje cijene, s ciljem da bude superiornija od neprijateljske
ponude.
Pribavljanje većeg duga
Kompanija koja ima nizak nivo duga u
odnosu na dionički kapital ima veće izglede da bude preuzeta. S druge strane,
dodatni dug, nastao pozajmicom direktno od banke ili emitovanjem obveznica,
uvećava rizik kompanije zbog većeg obima sredstava potrebnih za servisiranje u
odnosu na priliv sredstava ciljne kompanije.
Emisija dodatnih dionica
Emisija dodatnih običnih dionica
dovodi do izmjene strukture kapitala, s obzirom da se uvećava ukupni iznos
kapitala sve dok nivo duga ostaje isti. Nedostatak emisije dodatnih dionica
jeste to što ciljna kompanija razvodnjava vlasništvo.
Kada se emitovane dodatne dionice ne
dodjeljuju nekoj određenoj grupi ili kompaniji, onda se radi o opštoj emisiji dionica. Opasnost od
opšte emisije jeste u tome što obične dionice mogu da padnu u ruke
neprijateljskog ponuđača. Ciljna kompanija može da osujeti preuzimanje ukoliko
emituje dionice u Fond za raspodjelu dionica zaposlenim – ESOP. Ciljna
kompanija treba da odredi koju cijenu će ESOP da plati za hartije od
vrijednosti ciljne kompanije. Ukoliko ESOP
kupi dionice po preniskim cijenama, protiv odgovornih bi se mogao da
pokrene proces za kršenje poslovne odgovornosti u odnosu na dioničare izvan
ESOP-a.
Otkup dionica (ponovna kupovina
dionica)
Kada ciljna kompanija otkupi
određenu količinu svojih dionica, te dionice ponuđač više nije u mogućnosti da
kupi. Otkup sopstvenih dionica ciljna kompanija vrši iz svojih raspoloživih
sredstava. Kupovina sopstvenih dionica može da bude prvi korak u implementaciji
odbrane bijelim štitonošom.
Pored prednosti, kupovina sopstvenih
dionica ima i određene nedostatke.
Naime, kupovinom određenog broja
sopstvenih dionica, smanjuje se raspoloživi broj dionica ciljne kompanije na
tržištu, tako da ponuđaču koji želi da osvoji kontrolu nad ciljnom kompanijom
može da bude olakšan posao jer treba da pribavi manji broj dionica kako bi
postigao 51% udjela u kompaniji. Jedan od izlaza iz ove situacije je da ciljna
kompanija primjeni strategiju
ponovnog otkupa sopstvenih dionica.
Ova strategija se može realizovati na tri
načina:
- opštom kupovinom dionica,
- ciljnom kupovinom dionica,
- ponudom za svoje dionice.
Opšta
kupovina dionica nastaje ponovnom kupovinom određenog broja dionica
neovisno od toga ko je vlasnik tih dionica. Ciljna kupovina dionica se odnosi na kupovinu dionica od onih
dioničara koji bi mogli da iste prodaju neprijateljskom ponuđaču. Ponuda za svoje dionice se javlja kada
ciljna kompanija načini direktnu ponudu dioničarima za svoje dionice.
Parničenje
Ova mjera se često preduzima više da
bi se odugovlačio i frustrirao ponuđač nego sa očekivanjem pobjede. Podnošenje
zahtjeva sudu da izda nalog kojim bi se obustavio proces preuzimanja je jedan
od prvih zakonskih manevara koji bi ciljna kompanija mogla da preduzme. Ovim
nalogom bi se zaustavio proces preuzimanja ciljne kompanije od strane
neprijateljskog ponuđača, sve dok on ne ubijedi sud da su optužbe ciljne
kompanije bez osnova.
Jedan od oblika parničenja radi
odbrane od preuzimanja jeste neodgovarajuća
dokumentacija. Ovom tužbom ciljna kompanija tvrdi da je ponuđač dostavio
dioničarima nekompletne podatke ili da je dostavio podatke koji netačno
oslikavaju ponuđača.
Prevara
je
takođe jedan od oblika parničenja radi odbrane od preuzimanja. Ovo je znatno
ozbiljnija optužba, i osim u slučaju ekstremnih situacija ne može se računati
da ona igra značajniju ulogu u odbrani od preuzimanja.
Pak-Man
odbrana
Ovo je jedna od ekstremnih mjera
odbrane od preuzimanja koja stoji na raspolaganju ciljnoj kompaniji. Ona se
javlja u situaciji kada ciljna kompanija ponudi da kupi napadača, kao odgovor
na njegovu ponudu.
OSTALI OBLICI
KORPORATIVNOG RESTRUKTURIRANJA
Pored poslovnih
kombinacija, postoje i mnogi drugi oblici restrukturiranja, koji bi trebali da
budu u funkciji poboljšanja poslovanja korporacije, kao što su:
- prodaja cjelokupne imovine korporacije u likvidaciji,
- prodaja dijela korporacije,
- izdvajanje poslovne jedinice iz korporacije, nakon čega ona posluje kao samostalno preduzeće,
- umanjivanje vlasništva nad glavnicom, odnosno emisija i prodaja dionica podružnice,
- privatizacija,
- leveridž kupovina.
Prodaja
cjelokupne imovine korporacije u likvidaciji
.. može da bude pogodno sredstvo za
kreiranje vrijednosti za dioničare. Da bi se postiglo povećanje blagostanja dioničara,
vrijednost imovine preduzeća u procesu likvidacije mora biti veća od sadašnje
vrijednosti očekivanih novčanih tokova koje ta imovina može proizvesti.
Prilikom likvidacije preduzeća, dug se plaća u nominalnom iznosu.
Prodaja
dijela korporacije
.. predstavlja takođe pogodan način
za kreiranje vrijednosti za dioničare. Ključno je da dobijena vrijednost od
prodaje dijela korporacije bude veća od sadašnje vrijednosti niza očekivanih
budućih neto novčanih tokova. Odluka o prodaji dijela preduzeća polazi od toga
da preduzeće kao cjelina, zbog djelovanja entropijskih sila, vrijedi manje od
vrijednosti pojedinačnih dijelova.
Izdvajanje
poslovne jedinice iz korporacije
..uključuje odluku da poslovna
jedinica napusti korporaciju i da posluje kao neovisno preduzeće. Motivi za
ovaj oblik restrukturiranja mogu da budu veoma različita, kao što su:
- mogućnost da se efikasnije upravlja neovisnim preduzećem;
- mogućnost da se, zbog oskudnosti dionica novostvorenog preduzeća na tržištu, ostvari cijena dionica novostvorenog preduzeća uz premiju;
- mogućnost ostavarenja fleksibilnosti kod ugovaranja.
Umanjivanje
vlasništva nad glavnicom
..odvija se u podružnici. U
situaciji kada je podružnici potreban dodatan kapital, a matično preduzeće nije
u stanju da ga obezbijedi, donosi se odluka o pribavljanju kapitala od trećih
lica. Podružnica emituje svoje dionice i prodaje ih na tržištu kapitala, vodeći
računa da roditeljsko preduzeće i dalje ostane njen većinski vlasnik.
Prednosti ovog tipa
restrukturiranja mogu se sumirati u slijedećem:
- uz odvojenu cijenu dionica i uz javnu trgovinu, poslovodstvo može imati više motivacije da efikasno radi, tj. da povećava vrijednost podružnice, jer njegov trud neće ostati neprimjećen;
- može biti efikasno sredstvo finansiranja rasta.
Privatizacija
.. predstavlja transformaciju
preduzeća čije su dionice u posjedu javnosti u privatno.Ovaj oblik
restrukturiranja se odnosi na restrukturiranje vlasništva. Dionice u privatnoj
svojini su vlasništvo male grupe investitora.
Motivi ovog oblika
restrukturiranja su:
- izbjegavanje troškova javnog postojanja,
- poticaj poslovodstvu da radi efikasnije,
- postoje godišnji sastanci skupštine dioničara i sastanci analitičaravrijednosti hartija na kojima dolazi do neugodnih pitanja koja bi većina glavnih menadžera radije izbjegla.
Argumenti protiv
privatizacije korporacije su:
- privatno preduzeće daje malu likvidnost svojim vlasnicima, jer se izbjegava prodaja dionica;
- veliki dio bogatstva vezan je za preduzeće jer je najveći dio kapitala u rukama poslovodstva, a njega je moguće realizovati samo ukoliko preduzeće u budućnosti ponovno pređe u vlasništvo velikog broja dioničara;
- ukoliko preduzeće ponovo pređe u vlasništvo velikog broja dioničara, ponavljaju se transakcioni troškovi.
Leveridž
kupovina
Privatizacija može da se izvrši i
putem leveridž kupovine , kada u transakciji učestvuju treća i četvrta grupa
investitora. Ponekad se ova transakcija naziva i finansiranje sa potporom
imovine. Većina leveridž kupovina se bavi kupovinom podružnice kompanije, a
neke uključuju kupovinu cijele kompanije. Restrukturiranje vlasništva uz pomoć
ove transakcije se realizuje pretežno zaduživanjem.
XIV PROCJENA VRIJEDNOSTI PREDUZEĆA
Procjena vrijednosti preduzeća jeste kompleksan i delikatan posao. Korektna procjena vrijednosti preduzeća zahtjeva angažovanje eksperata više struka u čemu posbnu ulogu imaju ekonomski, a naročito finansijski stručnjaci. Ti stručnjaci odgovarajućim metodama procjenjuju vrijednost preduzeća. Na vrijednost preduzeća obično se gleda sa aspekta buduće koristi koju bi investitoru (kupcu preduzeća) donjeo uloženi kapital u kupovinu preduzeća. U principu polazi se od nezavisnog procjenjivača koji procjenjuje objektivnu vrijednost preduzeća. Ta objektivna vrijednost preduzeća može poslužiti kao početna vrijednost u pregovorima o kupoprodaji preduzeća.
DEFINICIJA VRIJEDNOSTI PREDUZEĆA
Prema Helfert-u najvažniji koncepti vrijednosti su:
1.
ekonomska vrijednost temelji se na sposobnosti pojedinog oblika imovine ili pak preduzeća kao cjeline da svome vlasniku odnosno vlasinicima u budućnosti osigura pritjecanje neto novčanih tokova nakon oporezivanje. Ekonomska vrijednost bilo kojeg dobra može se definisati kao iznos novca koji je kupac spreman dati sada- njegovu sadašnju vrijednost-u zamjenu za model očekivanih budućih novčanih tokova.
2.
Tržišna vrijednost je vrijednost ma koje pozicije imovine
ili skupa imovine koja je ostvarena na organizovanom tržištu ili između
privatnih osoba u slobodnim transakcijama bez prisile. Ova vrijednost
predstavlja samo trenutnu saglasnost dvije ili više osoba. Tržišna vrijednost
je podložna raznovrsnim silama koje djeluju na tržištu.
3.
Knjigovodstvena vrijednost imovine ili obaveza je ona
vrijednost koja je navedena u bilansu stanja na određeni dan.
4.
Likvidaciona vrijednost
je koncept koji se primjenjuje u slučaju kada preduzeće mora likvidirati
dio imovine ili svu svoju imovinu. U suštini radi se o procjeni mogućih efekata
od prodaje imovinskih oblika preduzeća. Zbog kratkoće vremena za procjenu i
prodaju u postupku likvidacije najčešće se postiže niža cijena imovinskih
oblika od one koja bi se postigla u uslovima normalne prodaje na tržištu.
5.
Raskomadana vrijednost kao varijanta koncepta
likvidacione vrijednosti najčešće je povezana sa aktivnostima preuzimanja ili
rastruktuiranja preduzeća. Ovaj koncept vrijednosti polazi od prepostavke da
zbir ekonomske vrijednosti pojedinačnih djelova preduzeća sa više djelatnosti
nadilazi vrijednost preduzeća kao cjeline.
6.
Reprodukciona vrijednost vezana je za prosuđivanje o
novčanom iznosu koji je potreban za
zamjenu određenog oblika imovine sa identičnom vrstom imovine.
Utvrđivanje reprodukcione vrijednosti vezano je veikim djelom za rad osoba
tehničke struke. Može se reći da reprodukciona vrijednost predstavlja samo jednu
kontrolu za trošak u procjenjivanju tržišne vrijednosti imovine preduzeća koje
stalno posluje.
7.
Jamstvena vrijednost odnosno vrijednost kolaterala je
vrijednost imovinskih oblika koji se koriste kao jamstvo kod dobijanja zajma.
Vrijednost jamstva predstavlja gornju granicu do koje se pravni subjekt može
zaduživati na osnovu zalaganja određene vrijednosti imovine.
8.
Oporeziva vrijednost utemeljena je na lokalni zakonskim
aktima kao osnovicama za oporezivanje imovine. Upotreba ovog koncepta
vrijednosti ograničena je na prikupljanju prihoda od poreza.
9.
Procjenjena vrijednost se primjenjuje u situaciji kad
imovina što se procjenjuje nema jasnu odredivu tržišnu vrijednost. Ovaj koncept
vrijednosti često se koristi u transakcijama koje obuhvataju znatne iznose.
Procjenjenu vrijednost utvrđuju nepristrasni eksperti pri čemu tačnost procjene
zavisi od njihove stručnosti.
10.
Vrijednost uz pretpostavku neograničenog vremena
poslovanja je vrijednost primjenjivanja na ekonomsku vrijednost preduzeća u
neograničenom vremenu poslovanja od koga se očekuje stvaranje niza budućih
novčanih tokova koje kupac mora vrednovati da dođe do cijene za preduzeće kao
cjelinu.
RAZLOZI ZA
VREDNOVANJE PREDUZEĆA
Mogu se identifikovati tri osnovne grupe razloga
za vršenje procjene vrijednosti preduzeća:
1.
Poslovni razlozi procjene vrijednosti preduzeća vezani su
za nastup individualnih preduzeća na tržištu i funkcionisanje tržišta u
cjelini. Da bi opstala preduzeća su prisiljena da se stalno prilagođavaju
zahtjevima tržišta i konkurencije. U tom procesu dolazi do: pribavljanja finansijskih
sredstava emisijom vrijednosnih papira, spajanja preduzeća, kupovine odnosno
prodaje preduzeća ili njegovog djela, razdvajanja preduzeća, zamjena duga za
udjel u vlasništvu, zajedničkim ulaganjem, izdvajanja preduzeća u zakup is l. u
svim navedenim slučajevima neophodno je utvriditi vrijednost preduzeća.
2.
Fiskalni razlozi za procjenu vrijednosti preduzeća zavise
od poreskog sistema i druge državne regulative koja ima za cilj da štiti
funkcionisanje određenog privrednog sistema. Osnovni fiskalni razlog za
procjenu vrijednosti preduzeća je utvrđivanje poreske osnovice koja služi za
obračun raznih vrsta poreza.
3.
Pravni razlozi za procjenu vrijednosti preduzeća mogu da
nastanu u slučajevima kada preduzeće nije u stanju da odgovori svojim
finansijskim obavezama pa se steknu uslovi za prinudno poravanjanje, stečaj ili
likvidaciju.
RAZVOJ VREDNOVANJA PREDUZEĆA
Postoje dvije razvojne faze u vrednovanju
preduzeća:
·
Prva faza (faza statičkog i objektivnog gledanja na
preduzeće) je karakteristična po tome što je kao vrijednost preduzeća bila
tretirana vrijednost opipljive imovine kasnije vrijednost čiste imovine.
·
U drugoj razvojnoj fazi vrednovanja preduzeća (faza
dinamičkog i subjektivnog gledanja na preduzeće) preduzeće se tretira kao i
svaka druga roba na tržištu. Ono se posmatra kao ekonomska cjelina čija se
vrijednost određuje polazeći od procjene njegove poslovne uspješnosti. Drugim
riječima,o vrijednosti preduzeća se razmišlja kao i o vrijednosti njegovih
poslova, odnosno njeogovih poslovnih operacija.
PREDMET PROCJENE VRIJEDNOSTI PREDUZEĆA
Polazeći od pojednostavljenog bilansa stanja
preduzeća kao predmet procjene može se pojaviti:
1. Ukupni kapital preduzeća
2. Dugoročni kapital preduzeća
3. Sopstveni kapital preduzeća.
Struktura kapitala preduzeća može se prikazati
pomoću sljedećih jednakosti:
Ukupni kapital= Sopstveni kapital + Ukupne
obaveze
Dugoročni kapital= Sopstveni kapital + Dugoročne
obaveze
Sopstveni kapital= Ukupni kapital - Ukupne
obaveze
PRISTUPI PROCJNI VRIJEDNOSTI PREDUZEĆA
Potrebno je razlikovati dva glavna pristupa
procjeni vrijednosti preduzeća, a to su:
1. Statički (računovodstveni)
2. Dinamički (poslovni).
Za prvi pristup je prihvatljiviji naziv
statički nego računovodstveni jer bolje objašnjava suštinu ovog pristupa. Ovo
zbog činjenice što se kod ovog pristupa ne koriste samo računovodstvene metode
i podaci nego i metode tehničko-tehnološke procjene funkcionalnih sposobnosti
građevina, opreme i sl. Sem toga zajednička karakteristika svih metoda procjene
vrijednosti preduzeća unutar ovog pristupa je ta da se stvarna cijena sredstava
i obaveza utvrđuje na oređeni datum što znači da je naglašen statički značaj
pristupa procjenjivanja vrijednosti preduzeća.
Dinamički pristup procjeni vrijednosti
preduzeća počiva pak na sposobnosti preduzeća da stvara poslovne rezultate u
budućnosti. Ovaj pristup pokriva planski horizont poslovanja preduzeća u
budućnosti, uzima u obzir i učinke svih inputa ( radnici, organizacija,
tehnologija i sl.) vodi računa o tipičnim kretanjima na tržištu i o vremenskim
preferencijama vlasnika preduzeća jer koristi tehniku svođenja na sadašnju
vrijednost. Ovaj pristup ima prednosti u odnosu na druge jer u granicama
mogućnosti predviđanja događaja u budućnosti osigurava najtačnije rezultate
procjene vrijednosti preduzeća.
Navedeni pristupi lako mogu međusobno da
budu kontradiktorni, što implicira izbor kombinovanog pristupa procjeni.
METODE ZA
PROCJENU VRIJEDNOSTI PREDUZEĆA
Ako se pođe od statičkog i dinamičkog
pristupa procjene vrijednosti preduzeća ili njihove kombinacije moguće je
razlikovati tri grupe metoda za procjenu vrijednosti preduzeća, a to su:
·
Statičke metode
·
Dinamičke metode
·
Kombinovane metode.
Statičke metode za procjenu vrijednosti preduzeća obuhvataju:
·
Metodu knjigovodtsvene vrijednosti preduzeća
·
Metodu korigovane knjigovodtsvene vrijednosti preduzeća
·
Metodu reprodukcione vrijednosti preduzeća
·
Metodu likvidacione vrijednosti preduzeća.
Dinamičke metode za procjenu vrijednosti preduzeća obuhvataju:
·
Metodu kapitalizacije neto dobitka:
1.
Metodu kapitalizacije stabilizovanog ostvarenog neto
dobitka
2.
Metodu kapitalizacije stabilizovanog očekivanog neto
dobitka
3. Metodu kapitalizacije
ponderisanog neto dobitka
4. Metodu kapitalizacije rastućeg
neto dobitka
·
Diskontu metodu:
1. Metodu diskontovanja neto
dobitka
2. Metodu diskontovanja čistog
novčanog toka
Kombinovane metode za procjenu vrijednosti preduzeća obuhvataju:
·
Metodu srednje vrijednosti
·
Štutgartsku metodu
·
Metodu multiplikacije (P/E)
·
Metodu procjene goodwill-a
STATIČKE METODE ZA PROCJENU VRIJEDNOSTI PREDUZEĆA
Statičke ili pomoćne metode za procjenu
vrijednosti preduzeća temelje se na vrijednostima imovine i obaveza na određeni
datum. Do vrijednosti preduzeća dolazi se na osnovu pojedinačnog vrednovanja
svake pozicije imovine ili obaveza pri čemu njihova razlika predstavlja vrijednost
sopstvenog kapitala odnosno preduzeća. Veliki je nedostatak statičkih metoda
što kod utvrđivanja vrijednosti preduzeća ne uzimaju u obzir presudne faktore
poslovne uspješnosti a time i vrijednosti preduzeća. Navodimo neke od njih:
·
Bilans stanja ne sadrži vrijednost organizacionog kapitala
tj.sposobnosti menadžmenta ili radnika za ostvarivanje poslovnih rezultata.
·
Bilans stanja ne sadrži podatke o lokacionim prednostima ili
nedostatcima ( blizina prodajnog tržišta ili izvora sirovina).
·
Bilans stanja ne sadrži podatke o kvalitetu i cijeni
neophodnih energenata za funkcionisanje preduzeća.
·
Bilans stanja ne sadrži podatke o sposobnosti
istraživačko-razvojne funkcije koja može izumima značajno povećati rentabilnost
preduzeća u prvoj fazi korištenja izuma.
·
Bilans stanja ne sadrži podatke i o nekim drugim
faktorima koji odlučuju o stepenu uspješnosti poslovanja a nisu u sastavu
imovine i obaveza.
Prosuđivati vrijednost preduzeća kako se to čini
u bilansu prema zbiru njegove materijalne finansijske imovine bilo bi jednako
kao kad bi se vrijednost nekog čovjeka
prosuđivala prema cjeni kilograma svježeg mesa. Duhovne i duševne vrijednosti
ostaju izvan okvira posmatranja. One su međutim odlučujuće.
Metoda knjigovodstvene vrijednosti preduzeća oslanja se isključivo
na vrijednost imovine i obaveza preduzeća koje su odraz prošlih događaja koji
se evidentiraju u računovodstvu.
Knjigovodstvena vrijednost preduzeća može se
odrediti prema izrazu: Vp=Ik - Ok
Gdje je Vp knjigovodstvena vrijednost
preduzeća, Ik knjigovodstvena vrijednost ukupne imovine, Ok
knjigovodstvena vrijednost obaveza.
Prednosti knjigovodstvene vrijednosti preduzeća
su:
·
Jasna i nedvosmislena pojmovna određenost.
Knjigovodstvena vrijednost preduzeća predstavlja razliku između poslovne active
i obaveza preduzeća.
·
Jednostavno kvantifikovanje knjigovodstvene vrijednosti
preduzeća na osnovu podataka iz bilansa stanja.
·
Objektivnost utvrđivanja knjigovodstvene vrijednosti
preduzeća je zagarantovano baš zato što počiva na zvaničnom finansijskom
izvještaju ( bilansu stanja) čija je odlika dokumentnost ( što znači das u
bilansni podaci produkt nastalih poslovnih događaja o kojima postoje dokumenti
kao izvori podataka o tim nastalim događajima).
Nedostatci knjigovodstvene vrijednosti preduzeća
su:
·
Česte slučajeve pogrešnog inicijalnog upisa kapitala
prilikom osnivanja preduzeća.
·
Narušavanje principa potpunosti imovine i izvora
finansiranja preduzeća što ima za posljedicu nepodudaranje knjigovodstvenog i
stvarnog stanja.
·
Učinjene greške u knjiženju poslovnih događaja preduzeća
koje su bile namjerne (zbog poreskih razloga preduzeće podcjenjuje imovinu i
dobitak kao osnovice za utvrđivanje poreza) ili nehotične (zbog nedostatka
knjigovodstvenih dokumenata).
·
Postojanje lateralnih rezervi i skrivenih gubitaka u bilansu
preduzeća.
·
Odsustvo nezavisne revizije finansijskih izvještaja koja bi
predstavljala garanciju da su bilans stanja i bilans uspjeha istiniti i pošteni
izvještaji o stanju i poslovanju preduzeća.
Metoda korigovane
knjigovodstvene vrijednosti preduzeća
Korigovana knjigovodstvena vrijednost
preduzeća procjenjuje se tako što se sve pozicije bilansa stanja preispituju
jesu li ili nisu procjenjene u skladu sa propisima o bilansiranju i
računovodstvenim standardima. Ukoliko neka od pozicija bilansa nije procjenjena
u skladu sa propisima o bilansiranju i računovodstvenim standardima,
procjenjivač ih procjenjuje u skladu sa propisima o bilansiranju o
računovodstvenim standardima i unosi u korigovani bilans. Na osnovu korigovanog
bilansa procjenjuje se korigovana knjigovodstvena vrijednost preduzeća pomoću
obrasca: VPkk= Ikk - Okk
Gdje je VPkk korigovana
knjigovodstvena vrijednost preduzeća (korigovana knjigovodstvena vrijednost
sopstvenog kapitala), Ikk korigovana knjigovodstvena vrijednost
ukupne imovine, i Okk korigovana knjigovodstvena vrijednost obaveza.
Metoda
reprodukcione vrijednosti preduzeća
Reprodukciona vrijednost preduzeća
procjenjuje se na osnovu imovinskog bilansa. Ovaj bilans ima za cilj da iskaže
imovinu i obaveze a time i sopstveni kapital u punom iznosu, tj.bez latentnih
rezervi i skrivenih gubitaka. Reprodukciona vrijednost preduzeća predstavlja
zbir tržišnih vrijednosti imovinskih djelova preduzeća umanjenog za zbig
tržišnih vrijednosti obaveza na bilansni dan. Reprodukciona vrijednost preduzeća
može se odrediti prema izrazu: VPr= Ir - Or
Gdje je VPr reprodukciona
vrijednost preduzeća, Ir tržišna vrijednost imovine preduzeća,i Or
tržišna vrijednost obaveza preduzeća.