V FINANSIJSKA ANALIZA
Za pravilno
vođenje finasijske politike preduzeća važna je finansijska analiza poslovanja
kao osnova za donošenje odgovarajućih odluka. Analiza čiji je objekat
poslovanje preduzeća naziva se analiza poslovanja preduzeća. Ova analiza
obuhvata dva područja:
·
Analizu finasijskih izvještaja
·
Analizu osnovnih funkcija
preduzeća
Analiza poslovanja
preduzeća “proizvodi” informacije potrebne za upravljanje.
Analiza
finansijskih izvještaja- je prvenstveno orjentisana na vrijednosne ili novcane
podatke i informacije.
Finansijska
analiza ili analiza bilansa predstavlja istraživanje i kvantificiranje fukcionalnih
odnosa što postoje između bilansnih pozicija, bilansa stanja i bilansa uspjeha
s ciljem da se finansijskom menadžmentu omogući ocjena finansijskog položaja i
aktivnost preduzeća.
Posšto su
finasijski izvještaji finalni product računovodstvenog procesa to će korist od
finansijskog izvještaja ovisiti o njihovoj pouzdanosti i potpunosti u
računovodstvenom smislu, te o sposobnosti samih korisnika da razumiju i ocjene
značenje prezentiranih računovodstvenih podataka.
U svojim
godišnjim finansijskim izvještajima skoro svako preduzeće pokušava pokazati
svoje najbolje lice. Friziranje finansijskih izvještaja prestavlja primjenu
različitih računovodstvenih metoda i postupaka kako bi godišnji finansijski
izvještaj preduzeća djelovao što privlačnije. Kada je riječ o bilansu uspjeha,
obično se primjenjuju dvje metode friziranja: ubravanje prihoda i odgađanje
rashoda.
Metode
friziranja bilansa stanja su:
·
Precjenjivanje imovine
·
Podcjenjivanje obaveza
Pomoću revizije finansijskih izvještaja
koji obavljaju ovlaštene revizorske kuće dobija se potvrda da li su izvještaji
objektivni odnosno da li pokazuje pouzdanu i potpunu sliku finansijskog
položaja i rezultata poslovanja preduzeća.
Postoje tri
glavna razloga zašto se analiziraju temeljni finansijski izvještaji i ostvareni
finansijski pokazatelji:
·
Potreba
da se kontinuirano prati vlastita finansijska situacija kako bi menadžment
donosio što ispravnije odluke
·
Stvaranje
slike o poslovnim partnerima sa kojima preduzeće stupa u različite poslovne
odnose
·
Da se
potencijalnim ulagačima omoguće relevantne informacije potrebne za donošenje
odluka o ulaganju kapitala.
Ciljevi i vrste finansijske politike
Opšti ciljevi
finansijske politike su:
1. Ispitivanje uslova finansijskog ekvilibijuma
2. Mjerenje rentabiliteta uloženih sredstava
Najčešći korisnici rezultata finansijske
analize u tržišnim uslovima privređivanja jesu:
1. Investitori u dionički kapital
2. Menadžment
3. Povjerioci
4. Poreski organ
5. Konkurenti
6. Sindikat
7. Ostali korisnici
Potrebno je
razlikovati više vrsta finansijske analize. Među kriterijima za identifikovanje vrsta analize
bilansa javalju se:
1. Korisnici analize bilansa
2. Vrijeme posmatranja
3. Predmet analize bilansa
4. Način pripremanja bilansa
5. Istrumenti odnosno postupci analize bilansa
Polazeći od
korisnika analize bilansa razlikujemo internu i eksternu analizu. Ako je
korisnik analize samo preduzeće cilj bilanse analize je obezbjeđenje neophodnih
blagovremenih i potpunih informacija za potrebe efikasnog upravljanja. Ako su u
pitanju eksterni korisnici analitička služba preduzeća prezentira im globalne i
korisnicima primjerene informacije.
U zavisnosti od
perioda obuhvaćenog analizom razlikuje se statička i dinamička analiza bilansa.
Statičkom analizom se ispituje bilans stanja i bilans uspjeha na određeni dan.
Dinamičkom analizom se vrši komparacija između bilansa stanja i bilansa uspjeha
većeg broja sukcesivnih obračunskih perioda u cilju sagledavanja trenda razvoja
finansijskog položaja i zarađivačke srane preduzeća.
Prema predmetu
analize razlikuje se analiza bilansa stanja i analiza bilansa uspjeha.
Prema kriteriju
bilansne pripreme razlikuje se analiza bilansa stanja i analiza bilansa uspjeha
iskazano u apsolutnim brojevima, relativnim odnosima i u formi grafikona.
Ako se kao
kriterij uzmu instrumenti odnosno postpuci analize bilansa tada postoji
vizuelna analiza bilansa, analiza bilansa pomoću računa pokrića, analiza
bilansa pomoću neto obrtnog kapitala, cash flow analiza, funds flow analiza i
racio analiza.
Materijalne
pretpostavke finansijske analize
Obezbjeđenje materijalnih pretpostavki finansijske
analize postiže se:
1. respektovanjem
principa uzročnosti i sigurnosti prilikom bilansiranja i utvrđivanja rezultata,
2.
eliminisanjem uticaja monetarnih poremećaja na bilans i periodične
rezultate,
3.
konsolidovanjem bilansa složenih preduzeća.
Respektovanje
principa uzročnosti i sigurnosti prilikom bilansiranja i utvrđivanja rezultata je
sračunato na realizaciju starog računovodstvenog ideala o povezivanju rashoda
sa njima odgovarajućim prihodima.
Princip uzročnosti predstavlja zahtjev da
se na tekući obračunski period alocira pripadajući iznos prihoda i rashoda.
Princip sigurnosti sračunat je na sprečavanje arbitrarnosti prilikom
bilansiranja i utvrđivanja periodičnog rezultata.
Eliminisanje
uticaja monetarnih poremećaja na finansijske izvještaje takođe je u funkciji obezbjeđenja
materijalnih pretpostavki finansijske analize. Ako su bilansni
podaci u uslovima inflacije zasnovani na nabavnoj vrijednosti onda dolazi do:
1. dehomogenizacije bilansnih
segmenata,
2. vremenske nepodudarnosti
agregatnih veličina bilansa uspjeha,
3. hipertrofiranja periodičnih
rezultata.
Potreba za
konsolidovanjem bilansa javlja se u slučajevima postojanja tzv.složenih preduzeća. Ukoliko
između članica složenog preduzeća postoje ekonomski odnosi, tada zbirni bilans
stanja i zbirni bilans uspjeha složenog preduzeća, ne bi bili realni, odnosno
bili bi uvećani. Iz tog razloga neophodno je pri sastavljanju bilansa stanja i
bilansa uspjeha za potrebe finansijske analize izvršiti konsolidovanje svih
bilansjih pozicija koje su posljedica
međusobnih ekonomskih odnosa članica složenog preduzeća kao zajedničkog
interesa.
Na pojedinim bilansnim pozicijama može
doći do miješanja realnih i nominalnih elemenata, što se uvijek odražava na
stvaranje latentnih rezervi ili skrivenih gubitaka. Analiza
oblika pojavljivanja latentnih rezervi ukazuje da postoje tri glavna razloga
usljed kojih se pojavljuju latentne rezerve:
1.
prvi razlog javlja se kao posljedica objektivnih teškoća
tačnog raspodjeljivanja troškova sadašnjih i budućih perioda,
2.
drugi razlog pojavljivanja latentnih rezervi je razborita
primjena principa opreznosti,
3.
treći razlog su manipulacije odgovornih lica u preduzeću
u cilju ostvarenja poslovno političkih ciljeva preduzeća.
Latentne rezerve pojavit će se u bilansu
stanja ako se:
1. potcjenjuju pozicije aktive
i/ili
2. precjenjuju pozicije pasive.
U oba slučaja dolazi do smanjenja finansijskog
rezultata, odnosno dolazi do transfera jednog dijela finansijskog rezultata iz
sadašnjeg u naredne obračunske periode.
U bilansu stanja, mogu se pojaviti i
skriveni gubici usljed:
1. precjenjivanja pozicije aktive
i/ili
2. potcjenjivanja pozicije pasive.
U oba slučaja to ima za posljedicu
povoljniji periodični rezultat, jer su rashodi u bilansu uspjeha niži.
Skriveni gubici uvijek obezbjeđuju iskazivanje
pozitivnog finansijskog rezultata u obračunskom periodu u kome je aktiva
precijenjena i pasiva potcjenjena. Skriveni gubici poboljšavaju iskazani finansijski
rezultat, a u zavisnosti od njihove visine, mogu da:
1. umanje negativni finansijski
rezultat,
2.
negativni finansijski rezultat pretvore u pozitivni ili
3. pozitivni finansijski rezultat
povećaju.
Formalne
pretpostavke finansijske analize
Uspješna realizacija analize finansijskog
položaja preduzeća zahtjeva adekvatno grupisanje pozicija bilansa stanja
odnosno takav poredak pozicija koje će omogućiti isticanje karakterističnih
grupa sredstava i izvora sredstava koje su osnova za uspostavljanje bilansnih
realizacija shodno zahtjevima pravila finansiranja. S obzirom na to da je
bilans stanja u osnovi finansijski izvještaj na bilansni dan, pri čemu se teži
održavanje solventnosti tekućoj likvidnosoti, dominirajuće je načelo
likvidnosti prilikom formiranja redoslijeda navođenja bilansnih pozicija.
Primjenja ovog načela znači da se ulaganja rasporedjuju prema stepenu njihove
likvidnosti, odnosno pretvorivosti u gotovinu. Istovremeno, pozicije passive
(capital i obaveze) se razvrstavaju prema stepenu njihove dospjelosti. Dakle, u
aktivi je došao do izražaja princip likvidosti, a u pasivi princip ročnosti.
Pozicije aktive koje će se brže pretvoriti u gotovinu imaju veći stepen
likvidnosti i obrnuto. Pozicije passive koje će biti brže isplaćene imaju veći
stepen dospjelosti i obrnuto. Grupisanje pozicija u aktivi po principu rastuće
likvidnosti odgovara grupisanje pozicija u pasivi po principu opadajuće
dospjelosti. Aktivi se na prvom mjestu upisuju sredstva najnelikvidnijeg
stepena,a naspram njih u pasivi stoje najdugoročniji izvori finansiranja.
Intrumeni i
postupci finansijske analize
Finansijski izvještaji su vjerovatno
najvažniji izvor informacija iz kojih različiti korisnici tih informacija mogu
ocjeniti finansijskog zdravlje preduzeća. Oni izvještavaju o
radu menadžera, potrvđuju njihove uspjehe i neuspjehe i upozoravaju na problem.
Da bi se mogle tumačiti informacije koje daje ova složena kontrolna ploča
neophodno je poznavati mjerne instrumente i postupke analize bilansa:
1.
vizuelna analiza bilansa
2.
analiza bilansa pomoću računa pokrića
3.
analiza bilansa pomoću neto obrtnog kapitala
4.
cash flow analiza
5.
funds flow analiza
6.
racio analiza
1. Vizuelna
analiza bilansa preduzeća
Metoda vizuelne analize je po pravilu incijalna
metoda koja se primjenjuje u analizi bilansa. Zbog svoje jednostavnosti, brzine
primjene naročito je pogodna za eksternu analizu pomoću koje se stiče globalna
predstava o finansijskom poslovanju preduzeća i njegovoj rentabilnosti. Može se
koristiti kako za potrebe statičke analize tako i za potrebe dinamičke analize
finansijskog poslovanja i rentabilnosti preduzeća.
2. Analiza bilansa pomoću računa pokrića
Za razliku od vizuelne metode analize bilansa
koja tangira i bilans stanja i bilans uspjeha, metoda analize pomoću računa
pokrića odnosi se samo na bilans stanja. Za metodu analize pomoću računa
pokrića je karakteristično da se može koristiti i za statičku i dinamičku
analizu finansijske sturkture. Najvažnije relacije koje se istražuju u
finansijskoj strukturi preduzeća odnose se na:
1.
strukturu imovine
2.
strukturu kapitala
3.
pokriće fiksnih sredstava sopstvenim kapitalom.
3.Analiza
bilansa preduzeća pomoću neto obrtnog kapitala
.. polazi od cjeline bilansa. Neto
obrtni kapital nije nikakva konkretna pozicija koja se može naći u bilansu
stanja, nego se do ove veličine dolazi računskim putem
Taj dio ukupnog obrtnog kapitala
može da bude utvrđen na dva različita načina, pri čemu je ta razlika u metodu
utvrđivanja bitna sa analitičkog, ali ne i materijalnog stanovišta.
Neto
obrtni kapital ili neto obrtni fond izračunava se na
slijedeći način:
Neto
obrtni kapital = Dugoročni izvori – Neto imobilizacija
Do iste veličine,
koja se alternativno naziva neto obrtna
sredstva, dolazi se na slijedeći način:
Neto
obrtna sredstva = Obrtna sredstva – Kratkoročne obaveze
I neto obrtni kapital i neto obrtna
sredstva su računski gledano iste veličine i pokazuju, u oba slučaja, dio obrtnih sredstava koji je finansiran
dugoročnim izvorima, sopstvenim i pozajmljenim.
Neto obrtni kapital postoji samo
kada su dugoročni izvori veći od neto imobilizacija, odnosno sadašnje
vrijednosti fiksnih sredstava.
Do povećanja neto
obrtnoga kapitala dolazi usljed:
·
prodaje
fiksnih sredstava,
·
povećanja
sopstvenog kapitala,
·
povećanja
dugoročnih kredita.
Do smanjenja neto
obrtnog kapitala dolazi usljed:
·
nabavke
fiksnih sredstava,
·
smanjenja
sopstvenog kapitala,
·
smanjenja
dugoročnih kredita.
Faktori koji
uslovljavaju visinu neto obrtnoga kapitala su:
·
vrsta
preduzeća,
·
stopa
rentabilnosti,
·
odnos
sopstvenog i pozajmljenog kapitala,
·
politika
nabavke i prodaje i sl..
Normalnom visinom
neto obrtnog kapitala u jednom preduzeću može se smatrati svaki
iznos koji obezbjeđuje optimalni poslovne rezultat i nesmetano izvršavanje
dospjelih obaveza, ali ne samo u prošlosti nego i u doglednoj budućnosti.
Ukoliko neto obrtni kapital prekoračuje optimalnu visinu, on može ukazivati na
raspon mogućeg novog kratkoročnog zaduživanja ili na mogućnost novih
kratkoročnih plasmana koji donose dodatnu zaradu.
4.Cash
flow analiza
Stavljanjem u odnos cash flow-a po
jedoj dionici i berzanskog kursa dionice dobija se stopa ukamaćenja na osnovu
cash flow-a koja treba da bude kontrolni oslonac za banke, preduzeća, i
dioničare u procjeni vrijednosti dionica. Cash flow se može provesti kao tok
gotovine, ili kao novčani tok, a shvata se dvojako i to kao bruto cash flow
(tok primanja i izadavanja novca) i kao neto cash flow (razlika primanja i
izdavanja novca). Neto cash flow je indikator obima raspoloživih novčaniih
sredstava za isplatu dividendi, finansiranje investicija, i podmirenje obaveza.
Većina autora se slaže da se cash
flow može uspješno koristiti:
·
kao instrument za analizu i procjenu
prinosne snage preduzeća
·
kao instrument za analizu i procjenu
finansijske snage preduzeća
Ako se cash flow koristi kao
instrument za procjenu prinosne snage preduzeća onda se pod cash flow-om
podrazumijeva ukupan dobitak poslije oporezivanja, amortizacija i pozicije
pokrića. Ako se cash flow koristi kao instrument za procjenu finansijske snage
onda se iz naprijed definisane veličine eliminišu isplaćene dividende
dioničarima i druge isplate na teret dobitka koji imaju karakter finalne
potrošnje.
Postoje dvije metode utvrđivanja
tokova novca u preduzeću te identifikacije čistog novčanog toka:
·
direktno
·
indirektno
Prema direktnoj metodi cash flow se
formira na osnovu razlike priliva i odliva novca za određeni vremenski period.
Indirektna metoda formiranja izračunavanja cash flow-a jamči manje tačan i
manje precizan rezultat no koristi se češće jer je njena primjena moguća i
prihvatljiva za potrebe eksterne analize.
U literaturi postoji shvatanje o
postojanju 3 temeljna oblika cash flow-a:
·
prvi, vrlo pojednostavljen oblik cash
flow-a se izračunava: cash flow 1= dobitak + amortizacija;
·
drugi i treći oblik cash flow-a
prestavljaju proširenje osnovnog oblika cash flow-a:
cash flow 2= cash
flow 1 + ostali rashodi koji nisu istovremeno i odlivi,
cash flow 3= cash
flow 2 – prihodi koji ne predstavljaju prilive.
Obaveze/cash
flow
Ovaj pokazatelj koji nosi naziv
faktor zaduženosti predstavlja polazište i okosnicu cash flow-a koncepta. On
nam govori o tome koliko bi godina trebalo posljednju ostvarenu veličinu cash
flow-a ostvariti i u budućnosti, kako bi se podmirili svi dugovi uz
pretpostavku uzdržavanja od investicija i raspodjele dividendi.
Za prosuđivanje dinamičke
likvidnosti preduzeća koristi se odnos cash flow/obaveze. On se smatra naročito
pogodnim za ranu spoznaju započete krize u preduzeću.
5.
Funds flow analiza
Ova se analiza zasniva na bilansima
stanja dvaju ili više sukcesivnih obračunskih perioda. Termin funds flow može
se prevesti kao tok izvora sredstava ili kao finansijski tok. Primjenom ove
analize se identifikuju neto razlike bilansnih pozicija ili segmenata dvaju ili
više sukcesivnih bilansnih stanja.
6.
Racio analiza
Stavljanjem u odnos jedne prema
drugoj bilasnoj poziciji dobija se broj koji se naziva pokazatelj, racio ili
koeficijent. Pokazatelj predstavlja mjerilo i mjeru ekonomskih pojava i procesa
izražen u obliku relativnog broja. U literaturi je prisutno shvatanje da su
pokazatelji sredstvo izražavanja, prosuđivanja, odlučivanja, sredstvo
otkrivanja istine i dolaska do znanja. Racio analiza obuhvata: obračun
karakterističnih racija i tumačenje racija. Poenta je na interpretaciji racija
u smislu što ona pokazuju koja im je informaciona vrijednost, kako ih i za šta
upotrijebiti.
Finansijski pokazatelji su
nesumnjivo snažniji analitički instrument od pukog posmatranja sirovih
podataka.
Da bi se mogao donjeti kvalitetan
sud o tome jesu li veličine nekih pokazatelja zadovoljavajuće ili ne potrebno
je uporediti te pokazatelje sa nekim standardom koji čini mjeru onoga šta bi
trebalo da se dogodi pod datim okolnostima. Tri vrste standarda:
·
ciljne veličine utvrđene planom
·
istorijski podaci iz prethodnog perioda
·
eksterni podaci ostvareni u drugim
preduzećima koju služe za poređenje.
Finansijski pokazatelji se obično
razvrstavaju prema tipu informacija koje pružaju razlikujemo nekoliko grupa
finansijskih pokazatelja:
1. pokazatelji
likvidnosti
2. pokazatelji
zaduženosti
3. pokazatelji
aktivnosti
4. pokazatelji
rentabilnosti
5. pokazatelji
tržišne vrijednosti
1.POKAZATELJI
LIKVIDNOSTI
..
pokazuju
sposobnost plaćanja obaveza preduzeća u kratkom roku. Finansijski menadžeri
moraju voditi računa o pokazateljima likvidnosti da bi osigurali njihov
pozitivan uticaj na povećanje vjerovatnoće da će preduzeće biti u mogućnosti da
uredno, u potpunosti i pravovremeno plaća dospjele obaveze.
Najčešće korišteni
pokazatelji likvidnosti su:
- opšti racio likvidnosti,
- rigorozni racio likvidnosti,
- racio novčane likvidnosti.
Opšti
racio likvidnosti (tekući odnos)
.. je nastao kao refleks aplikacije
zlatnog bilansnog pravila finansiranja u užem smislu. Izračunava se prema
slijedećem obrascu:
Opšti
racio likvidnosti = Tekuća aktiva / Tekuća pasiva
Tekuća
aktiva obuhvata
novac u blagajni i ostale imovinske pozicije koje će biti upotrebljene ili
pretvorene u novac unutar poslovne godine.
Tekuća
pasiva obuhvata
obaveze koje trebaju biti plaćene gotovinom unutar poslovne godine.
Opšti racio likvidnosti pokazuje u
kojoj mjeri tekuća aktiva pokriva tekuću pasivu , odnosno u kojoj mjeri neto
obrtni kapital daje sigurnost da će sve tekuće obaveze biti podmirene. Ako je
opšti racio likvidnosti veći od 1, to znači da je neto obrtni kapital
pozitivan, te da se može očekivati da će tekuće obaveze biti pokrivene na
vrijeme. Ako je opšti racio likvidnosti manji od 1, to znači da je neto obrtni
kapital negativan.
Odnos između tekuće aktive i tekuće
pasive mora se posmatrati kao gruba mjera likvidnosti. Opšti racio likvidnosti
ne uzima u obzir niti likvidnost pojedinih komponenti tekuće aktive, niti
ročnost pojedinih komponenti tekuće pasive.
Ako je opšti racio likvidnosti
nizak, preduzeće se nalazi u situaciji da živi samo danas do sutra, što znači
da je prisiljeno primjenjivati neekonomske mjere, koje gotovo uvijek negativno
utiču na stabilnost i profitabilnost poslovanja.
Analitičari trebaju imati u vidu da
menadžeri preduzeća mogu sprovesti određene transakcije na kraju godine da bi
poboljšali izgled određenih pokazatelja. Ovaj proces se naziva sređivanje izloga, jer čini
određene pokazatelje iz finansijskih izvještaja da izgledaju bolje nego bez tih
promjena.
Rigorozni
racio likvidnosti (brzi odnos)
.. predstavlja jedan od najstrožijih
testova za ocjenu likvidnosti preduzeća i nastao je kao aplikacija pravila
finansiranja "1:1".
Izračunava se prema
slijedećem obrascu:
Rigorozni
racio likvidnosti = Brza aktiva / Tekuća pasiva
Na osnovu ovog racija može se
zaključiti kakva je sposobnost preduzeća da u vrlo kratkom roku osigura
određenu sumu novca.
Za izračunavanje
ovog racija mogu se koristiti i slijedeći obrasci:
Rigorozni
racio likvidnost = Tekuća aktiva – Zalihe / Tekuća pasiva
Rigorozni
racio likvidnost = Gotovina + Utrživi vrijednosni papiri + Potraživanja od
kupaca / Tekuća pasiva
Racio
novčane likvidnosti
..predstavlja konzervativnije
mjerenje likvidnosti nego opšti ili rigorozni racio likvidnosti. On uključuje
samo gotovinu i utržive vrijednosne papire u brojniku:
Racio
novčane likvidnosti = Gotovina + Utrživi vrijednosni papiri / Tekuća pasiva
Racio novčane likvidnosti je previše
konzervativan da bi tačno izrazio poziciju likvidnosti preduzeća, jer
pretpostavlja da preduzeće može pokriti tekuće obaveze samo gotovinom i
utrživim vrijednosnim papirima.
Analiza racia novčane likvidnosti
može se koristiti za ocjenu likvidnosti kada preduzeće treba platiti većinu ili
sve tekuće obaveze samo gotovinom, u kratkom roku.
2.POKAZATELJI
ZADUŽENOSTI
Postoje dva velika razloga zbog
kojih preduzeće drži svoj teret duga pod kontrolom:
·
kada je preduzeće visoko zaduženo, banke i
drugi potencijalni kreditori mogu odbiti dalje odobravanje sredstava,
·
kada preduzeće zarađuje samo mali dobitak
prije kamate i poreza, i ima veliki teret duga, preostat će samo mali dio
dobitka za dioničare nekon što se plate troškovi, kamate i porez.
Da bismo ocijenili
do koje granice preduzeće koristi pozajmljivanje novca, možemo upotrijebiti
nekoliko različitih pokazatelja
zaduženosti:
- odnos ukupnog duga i glavnice,
- odnos ukupnog duga i ukupne imovine,
- odnos dugoročnog duga i ukupne kapitalizacije,
- koeficijent pokrića rashoda na ime kamate.
1.Odnos
ukupnog duga i glavnice
.. je osnovni odnos unutar strukture
izvora imovine (pasive), a izračunava se prema slijedećem obrascu:
Odnos
ukupnog duga i glavnice = Ukupni dug / Dionička glavnica
Odnos duga i dioničke glavnice će
varirati zavisno od prirode posla i varijabilnosti novčanih tokova.
2.Odnos
ukupnog duga i ukupne imovine
.. pokazuje koliki se dio imovine
finansira iz pozajmljenih izvora (kratkoročnih i dugoročnih).
Vrijedi slijedeći
obrazac:
Odnos
ukupnog duga i ukupne imovine = Ukupni dug / Ukupna imovina
Ocjena kvaliteta ovog pokazatelja
mora biti u funkciji daljnje analize poslovanja konkretnog preduzeća, prije
svega strukture poslovnih sredstava odnosnog preduzeća.
3.Odnos
dugoročnog duga i ukupne kapitalizacije
.. koji se može nazvati i udjel tuđeg kapitala, bavi se samo dugoročnom
kapitalizacijom preduzeća, pri čemu se kao dugoročna kapitalizacija uzimaju i
sopstveni i dugoročni dug. Shodno tome, vrijedi slijedeći obrazac:
Odnos
dugoročnog duga i ukupne kapitalizacije = Dugoročni dug / Ukupna kapitalizacija
4.Koeficijent
pokrića rashoda na ime kamate
.. upozorava na dinamičku
zaduženost, jer dug razmatra sa aspekta mogućnosti njegovog podmirenja. Ovaj
koeficijent pokazuje da li je preduzeće ostvarilo dovoljno poslovnog dobitka,
odnosno dobitka prije kamata i poreza, da komotno plati svoje troškove kamate,
ili su njegovi troškovi kamate visoki u odnosu na veličinu poslovnog dobitka.
Koeficijent pokrića
rashoda na ime kamate izračunava se na osnovu podataka iz bilansa uspjeha prema
obrascu:
Koeficijent
pokrića rashoda na ime kamate = Poslovni dobitak / Rashodi na ime kamate
Prilikom ocjene
ovog pokazatelja analitičar treba da uzme u razmatranje:
·
stabilnost poslovne aktivnosti preduzeća,
·
reprezentativnost godina obuhvaćenih
analizom,
·
perspektivnosti budućih finansijskih
rezultata,
·
sposobnosti finansiranja iz novih
dugoročnih dugova i sl..
3.POKAZATELJI
AKTIVNOSTI
.. poznati su i pod nazivom koeficijenti obrta. Pomoću njih se mjeri
koliko efikasno preduzeće upotrebljava svoju imovinu, što ima neposredan uticaj
na stanje likvidnosti i maksimaliziranje rentabilnosti. Ukoliko je poznat
koeficijent obrta, tada je moguće izračunati i prosječne dane vezivanja
sredstava, tj. prosješno trajanje obrta.
Pažnju ćemo
usmjeriti na to koliko posmatrano preduzeće efikasno upravlja sa:
- potraživanjima od kupaca,
- zalihama,
- ukupnom imovinom.
Aktivnosti
potraživanja od kupaca
U okviru aktivnosti potraživanja od
kupaca od posebnog su značaja dva pokazatelja:
·
koeficijent
obrta kupaca,
·
prosječno
vrijeme naplate potraživanja od kupaca.
Koficijent obrta kupaca
se utvrđuje na slijedeći način:
Koeficijent
obrta kupaca = Neto prihodi od prodaje / Prosječan saldo kupaca
Prosječno vrijeme
naplate potraživanja od kupaca se utvrđuje na slijedeći način:
Prosječno
vrijeme naplate potraživanja od kupaca = 360 dana / Koeficijent obrta kupaca
Ukoliko se želi
ispitati aktivnost
plaćanja, tj. vlastita spremnost plaćanja
obaveza prema dobavljačima, onda se koriste dva najvažnija pokazatelja:
·
koeficijent
obrta dobavljača,
·
prosječno
vrijeme plaćanja obaveza prema dobavljačima.
Koeficijent obrta
dobavljača se utvrđuje na slijedeći način:
Koeficijent
obrta dobavljača = Vrijednost godišnjih nabavki materijala i usluga / Prosječan
saldo dobavljača
Prosječno vrijeme
plaćanja obaveza prema dobavljačima se utvrđuje na slijedeći način:
Prosječno
vrijeme plaćanja obaveza prema dobavljačima = 360 dana / koeficijent obrta
dobavljača
Aktivnost
vezana za zalihe
Kada je riječ o aktivnostima vezanim
za zalihe, izdvajamo dva pokazatelja:
·
koeficijent
obrta zaliha,
·
prosječno
vrijeme trajanja jednog obrta zaliha.
Koeficijent obrta
zaliha utvrđuje se na slijedeći način:
Koeficijent
obrta zaliha = Cijena koštanja realizovanih proizvoda / Prosječan saldo zaliha
Prosječno vrijeme
trajanja jednog obrta zaliha identifikuje se na slijedeći način:
Prosječno
vrijeme trajanja jednog obrta zaliha = 360 dana / Koeficijent obrta zaliha
Što je obrt zaliha veći, to je
upravljanje zalihama efikasnije, tj. zalihe su svježije i likvidnije. Treba
imati u vidu da visoki koeficijent obrta zaliha ponekad ukazuje i na postojanje
neažurnosti u nabavkama. Ralativno niski koeficijenti obrta zaliha je znak
viška zaliha, sporog rješavanja zaliha ili starih zaliha.
Očigledno je da je
onda potrebno izbalansirati nekoliko aspekata politike držanja zaliha:
- timsko vodstvo,
- sezonske fluktuacije porudžbina,
- alternativne upotrebe skladišnog prostora,
- obim kupovnog diskonta i
- vjerovatnoća da će se zalihe pokvariti ili postati zastarjele.
Koeficijent
obrta ukupne imovine
.. pokazuje koliko jedna KM ukupne
imovine (aktive) stvara KM neto prihoda od prodaje.
Vrijedi slijedeći
obrazac:
Koeficijent
obrta ukupne imovine = Neto prihodi od prodaje / Prosječna poslovna sredstva
Ono što je kod ovog koeficijenta za
analičare posebno važno jeste različitost ovih koeficijenata kod različitih
djelatnosti, što ograničava njegovu komparativnost.
4.POKAZATELJI
RENTABILNOSTI
.. mjere zarađivačku moć preduzeća.
Obično se pokazatelji rentabilnosti svrstavaju u dvije grupe:
- pokazatelji koji pokazuju rentabilnost u odnosu na prihode od prodaje- u okviru ovih parcijalnih pokazatelja rentabilnosti poslovanja preduzeća koji su zasnovani na podacima iz bilansa uspjeha od posebnog su značaja stopa poslovnog dobitka i stopa neto dobitka.
- pokazatelji koji pokazuju rentabilnost u odnosu na investicije-u okviru ovih globalnih pokazatelja rentabilnosti koji su zasnovani na podacima iz bilansa stanja i bilansa uspjeha izdvajaju se dva pokazatelja: stopa prinosa na ukupna poslovna sredstva i stopa prinosa na sopstvena sredstva.
Du
Pont sistem analize
Polazeći od koristi koje neka
investicija vraća, Američka kompanija Du
Pont razvila je 1919. godine vlastiti sistem pokazatelja. Pod sistemom pokazatelja
podrazumjeva se izbor odgovarajućih pokazatelja, odgovarajući način njihovog
povezivanja ili odgovarajuća zavisnost i sveukupna zavisnost pojedinih
pokazatelja i njihovog povezivanja sa ciljem.
Osnovna Du Pont
formula dovodi u vezu stopu neto dobitka sa koeficijentom
obrta ukupnih poslovnih sredstava, i proizvod ove dvije veličine daje stopu
neto prinosa na ukupna sredstva.
Osnovna formula za
izračunavanje stope neto prinosa na ukupna sredstva je :
Stopa neto prinosa
na
= stopa neto dobitka x koeficijent obrta ukupnih poslovnih sredstava
ukupna
sredstva
Stopa neto dobitka ignoriše
koeficijent obrta ukupnih poslovnih sredstava, dok koeficijent obrta ukupnih
poslovnih sredstava ignoriše stopuneto dobitka. Stopa neto prinosa na ukupna
sredstva eliminiše te nedostatke.
Ako se za
proširenje izraza poslužimo poznatim pokazateljima, nastaje slijedeće formula:
Naročito je značajno raščlanjivanje
stope neto prinosa na ukupna sredstva na njene komponente. Na taj način dolazi
se do osnovnih poluga koje menadžment može upotrijebiti u cilju povećanja ove
stope. Dva preduzeća sa različitim stopama neto dobitka i koeficijentima obrta
ukupne imovine mogu imati jednaku stopu neto prinosa na ukupna sredstva.
Proširena Du Pont formula
dovodi u vezu stopu neto prinosa na ukupna sredstva sa stopom prinosa na
sopstvena sredstva na slijedeći način:
Stopa prinosa na
sopstvena sredstva= Stopa neto
prinosa na ukupna sredstva x Multiplikator sopstvenih sredstava
Multiplikator
sopstvenih sredstava se izračunava kako slijedi:
Multiplikator sopstvenih sredstava=
Prosječna poslovna sredstva/Prosječni sopstveni kapital
Uočljivo je da proširena Du Pont
formula u analizu rentabilnosti uključuje i finansijsku strukturu, koja se u
ovom slučaju definiše kao odnos duga i sopstvenog kapitala.
Ako se za
proširenje izraza poslužimo poznatim pokazateljima, nastaje slijedeća formula:
Stopa prinosa na sopstvena sredstva
može se dobiti i kao proizvod stopa neto dobitka, koeficijenta obrta poslovnih
sredstava i multiplikatora sopstvenih sredstava.
Du
Pont sistem analize trpi neke prigovore, ali mu se priznaju i neke prednosti.
Prema jednom izvoru prigovara mu se:
·
formiranje elemenata pojedinih pokazatelja
nije tako jednostavno kako se na prvi pogled čini, to je uslovljeno načinom
obračuna troškova jer ovaj sistem koristi cijenu koštanja,
·
sistem je ralativno malen, pa ni analiza ne
može biti narošito duboka,
·
on uvodi kratkoročno razmišljanje jer je
jednostrano orjentisan na kratkoročno maksimaliziranje rentabilnosti.
Prema istom izvoru, kao prednost navodi se to što je
vrlo pregledan, transparentan i elastičan, što omogućava poboljšanje i razvitak.
5.POKAZATELJI
TRŽIŠNE VRIJEDNOSTI
.. su karakteristični za dionička
preduzeća. Oni pružaju dioničarima informaciju o efektima ulaganja u obične
dionice dioničkog preduzeća.
Ključni
pokazatelji tržišne vrijednosti su:
- neto dobitak po dionici,
- odnos tržišne cijene po dionici i neto dobitka po dionici,
- racio plaćanja dividende,
- dividendna stopa,
- knjigovodstvena vrijednost po dionici.
Neto
dobitak po dionici
..pokazuje rentabilnost dioničkog
preduzeća posmatranu kroz ostvareni neto dobitak po jednoj običnoj dionici.
Obrazac za
izračunavanje ovog pokazatelja izgleda
kako slijedi:
Neto
dobitak po dionici = Neto dobitak / Broj izdatih običnih dionica
Broj izdatih običnih dionica odnosi
se samo na emitovane i prodate dionice.
Odnos
tržišne cijene po dionici i neto dobitka po dionici
.. pokazuje kako tržište dionica
ocjenjuje zarade po dionici i njihovu budućnost. Ovaj pokazatelj se naziva i multiplikator
zarada, a izračunava se kako slijedi:
Odnos
tržišne cijene po dionici i neto dobitka po dionici = Tržišna cijena po dionici
/ Neto dobitak po dionici
Statično posmatrano, odnos tržišne
cijene po dionici i neto dobitka po dionici pokazuje vrijeme za koje bi se
investicija mogla vratiti dioničaru, ako se taj odnos ne bi mijenjao. Ako se
posmatra kretanje pomenutog odnosa, tada dioničari mogu procijentiti hoće li
vrijeme povrata investicija biti kraće ili duže nego što to proizilazi iz
statičnog odnosa.
Ako se stavi u relativan odnos neto
dobitak po dionici i tržišna cijena po dionici, dobit će se stopa
kapitalizacije dioničkog kapitala.
Racio
plaćanja dividende
.. predstavlja odnos između
isplaćene dividende po dionici i neto dobitka po dionici.
Obrazac za
izračunavanje ovog pokazatelja je slijedeći:
Racio
plaćanja dividende = Isplaćena dividenda po dionici / Neto dobitak po dionici
Dividendna
stopa
..izračunava se iz relativnog odnosa
dividende po dionici i tržišne cijene po dionici, tj. prema obrascu:
Dividendna
stopa = Dividenda po dionici / Tržišna cijena po dionici
Ova stopa pokazuje tekući prinos
koji dioničar ostvaruje u procentu u odnosu na tržišnu vrijednost dionice koju
posjeduje. Preduzeća sa izraženim rastom i razvojem najćešče imaju nižu
dividendnu stopu, dok je ta stopa znatno viša kod zrelih preduzeća.
Knjigovodstvena
vrijednost po dionici
.. izračunava se dijeljenjem ukupnog
sopstvenog kapitala sa brojem izdatih običnih dionica. Vrijedi slijedeći
obrazac:
Knjigovodstvena
vrijednost po dionici = Ukupni sopstveni kapital / Broj izdatih običnih dionica
Za knjigovodstvenu
vrijednost preduzeća je karakteristično da:
·
polazi od bilansa stanja koji se zasniva na
historijskim podacima,
·
ignoriše potencijalne dobitke koji bi se
mogli ostvariti korištenjem sredstava i
·
ne razmatra međuzavisnost sa tržišnom
vrijednošću preduzeća.
INTERPRETACIJA
I PREDOČAVANJE REZULTATA FINANSIJSKE ANALIZE
Pri interpretaciji rezultata
finansijske analize uvriježilo se u poslovnoj praksi korištenje testova koji na
brz i jednostavan način omogućavaju ocjenu boniteta preduzeća na osnovu analize
finansijskih izvještaja.
Jedan takav test – Quicktest, koji se temelji na četiri
različita pokazatelja, kreirao je Kralicek. Za ocjenjivanje pojedinih
pokazatelja Kralicek preporučuje korištenje skale za ocjenjivanje.
U te pokazatelje
spadaju:
·
stepen
samofinansiranja,
·
rentabilnost
prometa,
·
rentabilnost
ukupnog ulaganja,
·
faktor
zaduženosti.
Navedeni
pokazatelji odražavaju:
- strukturu kapitala,
- rentabilnost prometa,
- rentabilnost ukupnog ulaganja,
- dinamičku likvidnost.
Pri predočavanju rezultata
finansijske analize preporučuje se korištenje grafikona. Sunce pokazatelja ili radarska
karta uspjeha predstavlja jednostavan način prikazivanja globalne
slike o poslovanju preduzeća.
Na
toj karti se na pravce unose promjene vrijednosti šest pokazatelja:
- supstance,
- likvidnosti,
- opšte ekonomičnosti,
- rentabilnosti ukupnog ulaganja,
- rentabilnosti vlastitog ulaganja,
- rentabilnosti prometa.
OCJENA
UPOTREBNE VRIJEDNOSTI RACIO BROJEVA
Racio brojevi
predstavljaju značajan instrument finansijske analize, koji omogućava analizu
razvoja finansijske strukture i rentabilnosti jednog preduzeća i upoređivanje
između preduzeća, na osnovu kojih se izvlače pouke za predviđanja i orjentaciju
u budućnosti.
Veoma je važno tokom vremena
upoređivati racio brojeve. Kada se racio brojevi preduzeća poredaju u pregledu
za određeni broj godina, analitičaru se pruža mogućnost da mnogo pouzdanije
odredi da li je došlo do poboljšanja ili pogoršanja finansijskog stanja i
poslovanja preduzeća tokom vremena.
Ovdje govorimo o analizi
trenda racio brojeva koja daje poseban značaj finansijskoj analizi,
zato što sagledava odnose u intervalu od nekoliko godina.
Da
bi se racio brojevi ispravno koristili korisno je znati:
- racio brojevi se često nazivaju standardizovanim imenima; važno je osigurati da svi oni koji učestvuju u diskusiji imaju isto shvatanje značanja i načina izračunavanja racio brojeva,
- na osnovu pozicija bilansa stanja i bilansa uspjeha mogu se izračunati desetine racio brojeva, koji nemaju istu analitičku vrijednost, pa zbog toga treba izbjeći pretrpavanje informacijama do kojeg može dovesti previše racio brojeva;
- analiziranje jednog finansijskog pokazatelja samo za datu godinu ne može biti od velike koristi; analitičari obično ocjenjuju fiansijske pokazatelje za period od 3 do 5 godina;
- preduzeća koriste različite računovostvene politike, i to utiče na izračunavanje raznih pokazatelja, a naročito će uticati za upoređivanje više preduzeća, prosjeka grane, ili najboljeg preduzeća u grani;
- vrijednosti racio brojeva ne mogu same po sebi predstavljati dovoljnu bazu za donošenje kvalifikovanih ocjena o tekućoj poziciji i prosperitetu preduzeća; za donošenje objektivne ocjene potrebno je racio brojeve procjenjivati u svjetlu njihove međuzavisnosti;
- vrijednosti racio brojeva služe za postavljanje pravih pitanja u svrhu perspektive preduzeća. Prognoza budućih performansi i time racio brojeva preduzeća, traži poznavanje: tehnika analize finansijskih izvještaja, mikro i makro uslova preduzeća i njegovih planova, sposobnost tumačenja rezultata s ovog aspekta.
VI RIZIK I
LEVERIDŽ
Poslovni rizik
podrazumijeva stalnu neizvjesnost preduzeća u pogledu ostvarivanja određenog
poslovnog dobitka i određene stope prinosa na ukupna poslovna sredstva.
Finansijski
rizik
podrazumjeva stalnu neizvjesnost preduzeća u pogledu ostvarivanja određenog neto
dobitka i određene stope prinosa na sopstvena poslovna sredstva.
Okosnicu dejstva poslovnog rizika
čine fiksni troškovi poslovanja koji nastaju i kada uložena sredstva uopšte
nisu aktivirana,odnosno oni nastaju nezavisno od inteziteta korištenja uloženih
sredstava dok je dejstvo finansijskog rizika uslovljeno prisustvom fiksnih
rashoda finansiranja, odnosno rashoda na ime kamate. Kombinovano dejstvo ova
dva rizika naziva se kombinovanim, totalnim, ili ukupnim rizikom. Pošto je
preduzeće izloženo riziku privređivanja to je neophodno istim mjeriti i
kvantitativno istraživati, u tu svrhu koristi se leveridž pomoću koga se
nastoje procjeniti efekti poslovanja uz prisustvo pomenutih konstantnih
rashoda. Djelovanje leveridža označava intezivniju promjenu jedne veličine
prema promjeni druge veličine koja je tu promjenu izazvala.
S obzirom na napred nevedene rizike
potrebno je razlikovati:
- poslovni leveridž
- finansijski leveridž
- kombinovani leveridž
1.Poslovni
leveridž
Poslovni rizik je vezan za strukturu
aktive tj, za investiranje što znači da se ne uzima u obzir model finansiranja
uloženog kapitala odnosno način raspodjele poslovnog dobitka između
povjerilaca, fiskusa, i vlasnika preduzeća. Poslovni dobitak predstavlja
razliku između marže pokrića i fiksnih troškova poslovanja. Marža pokrića je
ravno razlici između prihoda od prodaje i varijabilnih troškova. Poslovni
dobitak se sastoji od: rashoda finansiranja, poreza iz bruto dobitka i neto
dobitak.
Faktori koji utiču na visinu marže
pokrića odnose se na: visinu prodajnih cijena, visinu obima proizvodnje i
prodaje, visinu fizičkog utroška direktnog materijala,energije, usluga i
direktnog rada po jedinici proizvoda,visinu pariteta prodajnih i nabavnih
cijena, stepen optimizacije strukture proizvodnje ukoliko se radi o preduzeću
koje proizvodi više proizvoda.
Faktori koji utiču na visinu rashoda
prodaje odnose se na: visinu ulaganja u stalna sredstva, visinu troškova
organizacije, visinu troškova prodaje, visinu troškova držanja i osiguranja
uloženih sredstava, veličinu kapaciteta kojim se ostvaruje neutralan poslovni
rezultat.
Iznos fiksnih troškova po jedinici
proizvodnje mjenja se obrnuto proporcijonalno obimu proizvodnje. Veći obim i
prihodi od prodaje uslovljavaju niže fiksne troškove po jedinici proizvodnje,što
dovodi do povećanja poslovnog rezultata, i obrnuto, niži obimi i prihodi od
prodaje uslovljavaju povećanje fiksnih troškova po jedinici proizvodnje što ima
za posljedicu smanjenje poslovnog rezultata.
Faktor poslovnog leveridža
izračunava se pomoću sljedeće formule:
P-
broj proizvoda na postojećem obimu prodaje
C-prodajna
cijena po jedinici proizvoda
V-prosječni
varijabilni trošak po jedinici proizvoda
F-ukupni
fiksni troškovi za posmatrani period
Može se zapaziti da je iznos faktora
poslovnog leveridža multiplikator procenta promjene marže pokrića što daje
procenat promjene poslovnog dobitka. Što je multiplikator niži dejstvo
poslovnog leveridža je slabije odnosno poslovni rizik ostvarenja poslovnog
dobitka je manje, i obrnuto.
Za uspješnu upotrebu poslovnog
leveridža ključna je mogućnost ostvarivanja ekonomije obima ali i određena
stabilnost očekivane prodaje. Smanjenjem poslovne aktivnosti prema očekivanoj
ispoljava se rizik visokih fiksnih troškova poslovanja.
2.Finansijski
rizik i finansijski leveridž
Finansijski
rizik
podrazumjeva stalnu neizvjesnost preduzeća u pogledu ostvarivanja određenog
neto dobitka i određene stope prinosa na sopstvena poslovna sredstva.
Fiksni
finansijski rashodi prouzrokuju finansijski rizik i aktiviraju
dejstvo finansijskog leveridža. Iz toda slijedi da je finansijski rizik vezan
za način finansiranja, tj. za strukturu pasive.
Učinak finansijskog leveridža je
sličan onome kao kod poslovnog leveridža. Promjenjivost u obimu proizvodnje
(prodaje) ne izaziva proporcionalan porast ili pad zarada nakon oporezivanja,
nego se to odvija intenzivnije.
Finansijski leveridž se stvara
izborom, dok poslovni leveridž ponekad nije stvar izbora. Veličina poslovnog
leveridža koju koristi preduzeće, ponekad je uslovljena vrstom njegove djelatnosti.
Za razliku od poslovnog leveridža,
finansijski leveridž je uvijek stvar izbora. Niti jedno preduzeće ne mora u
strukturi svojih izvora finansiranja imati dugoročni dug ili preferencijalne
dionice.
Finansijski leveridž se upotrebljava
u nadi da će se povećati prinos vlasnicima običnih dionica. Naime, ukoliko se
ukupna poslovna ulaganja finansiraju dijelom iz dugova koji limitiran prinos,
treba očekivati da će stopa prinosa na ukupna poslovna sredstva biti različita
od cijene pozajmljenog kapitala, tj. prosječne kamatne stope.
Visina
troškova po osnovu kamata (rashoda finansiranja), direktno zavisi od:
- strukture kapitala (što je struktura kapitala više pomjerenja ka pozajmljenom kapitalu na koji se plaća kamata, biće veći troškovi finansiranja),
- obima spontanih izvora finansiranja (veći obim spontanih izvora finansiranja povlači za sobom manje troškove finansiranja),
- racionalnog upravljanja imovinom (ukoliko se racionalno upravlja ukupnom imovinom biće manje angažovano sredstava i pri datom sopstvenom kapitalu, spontanim izvorima i kamatnim stopama biće manje pozajmljenog kapitala na koji se plaća kamata i time će biti manji i troškovi finansiranja),
- visine kamatnih stopa (niže kamatne stope povlače za sobom manje troškove finansiranja).
Veza između rentabilnosti sopstvenog
kapitala i stepena zaduženosti može se uspostaviti i na drugi način, pri čemu
su nam potrebni podaci o:
·
neto dobitku (ND),
·
sopstvenom kapitalu (SK),
·
dugu (D).
Najprije treba utvrditi rentabilnost
sopstvenog kapitala (R) i rentabilnosti ukupnog kapitala prije kamata i poslije
poreza (r). Najzad, mora se utvrditi i kamatna stopa nakon obračuna poreza (i).
Rentabilnost
sopstvenog kapitala utvrđuje se na način kako slijedi:
R
= ND / SK
Rentabilnost
ukupnog kapitala (zbir ukupnog kapitala i duga) utvrđuje se na slijedeći način:
r=(ND
+ Di)/(SK + D)
Koristeći ovu formulu, možemo
izraziti neto dobitak (ND), koji pripada vlasnicima preduzeća, kroz njegove
sastavne dijelove:
ND
= r(SK + D) – Di
što predstavlja razliku između
zarade ukupnog kapitala (SK + D) i troška kamata po osnovu duga nakon poreza. Sada
možemo prvu formulu nadopuniti na slijedeći način:
što se može preformulisati kao:
Ova formulacija ističe učinak
finansijskog leveridža, označen pozitivnim izrazom iza r, koji čine odnos duga i sopstvenog kapitala pomnožen razlikom
između snage zarađivanja ukupnog kapitala i troška kamata nakon poreza.
Ukoliko nas interesuju posljedica
upotrebe finansijskog leveridža na rentabilnost ukupnog kapitala (r), tada ćemo formulu,
preraditi u
Finansijski leveridž, isto kao i
poslovni, je mač sa dvije oštice. Preduzeća koja se njime koriste svoju
budućnost stavljaju na kocku; što je veće učešće zajmovnog kapitala u povoljnim
poslovnim prilikama dobici vlasnika su veći i obrnuto, što je veće učešće
zajmovnog kapitala u nepovoljnim prilikama gubici vlasnika su veći.
Uticaj
finansijskog leveridža na stopu prinosa na sopstvena sredstva zavisi od:
·
apsolutne razlike između stope prinosa na
ukupna poslovna sredstva i prosječne kamatne stope kao cijene pozajmljenih
sredstava i
·
strukture kapitala preduzeće, odnosno od
odnosa između pozajmljenog i sopstvenog kapitala.
Što je pomenuta razlika veća i što
je relativno učešće dugova u ukupnim izvorima finansiranja veće, utoliko je
srazmjerno veći efekat finansijskog leveridža. Pošto efekat finansijskog
leveridža može biti i negativan, menadžment preduzeća mora odrediti granicu do
koje se preduzeće treba zaduživati radi maksimalizacije prinosa na sopstveni
kapital.
Faktor finansijskog
leveridža može se izračunati pomoću slijedeće formule:
Faktor finansijskog leveridža = Pd /
Pd – K
gdje je:
Pd – poslovni dobitak,
K – rashodi na ime kamate.
Rashodi na ime
kamate su od presudne važnosti za dejstvo finansijskog
leveridža. Ukoliko se poslovanje preduzeća ostvaruje bez pozajmljivanja
kapitala, tada neće biti ni finansijskog rizika ostvarivanja dobitka prije
oporezivanja. Povećanje rashoda na ime kamate u odnosu na poslovni dobitak
dovodi do rasta faktora finansijskog leveridža.
Koeficijent pokrića
fiksnih rashoda na ime kamate iz poslovnog dobitka se uzima
kao dobar pokazatelj stepena izloženosti preduzeća finansijskom riziku, jer
pokazuje intenzitet finansijskog opterećenja preduzeća. Što je koeficijent
pokrića rashoda na ime kamate veći, utoliko je faktor finansijskog leveridža
manji, i obrnuto, što je koeficijent pokrića rashoda na ime kamate manji,
utoliko je faktor finansijskog leveridža veći.
Objašnjenje dejstva
faktora finansijskog leveridža nalazi se dakle u prisustvu fiksnih rashoda
finansiranja. S tim u vezi, treba imati u vidu slijedeće:
·
preduzeću odgovara da koristi pozajmljene izvore finansiranja u slučaju kada
je plaćena kamata na pozajmljeni kapital
niža od stope prinosa na ukupna poslovna sredstva. Tada govorimo o
pozitivnom dejstvu finansijskog leveridža ili pozitivnim efektima finansiranja
iz pozajmljenih izvora na rentabilnost sopstvenih izvora finansiranja;
·
preduzeću ne odgovara da koristi pozajmljene izvora finansiranja u slučaju
kada su plaćene kamate na pozajmljeni
kapital više od stope prinosa na ukupna poslovna sredstva. Tada govorimo o
negativnom dejstvu finansijskog leveridža ili negativnim efetima finansiranja
iz pozajmljenih izvora na rentabilnost sopstvenih izvora finansiranja;
·
preduzeće je indiferentno na strukturu finansiranjau slučaju kada na određenom
obimu poslovne aktivnosti ostvaruje rentabilitet
ukupnih poslovnih sredstava koji je identičan plaćenim kamatama na pozajmljeni
kapital. U takvoj situaciji nema uticaja strukrure finansiranja na
efikasnost uoptrebe poslovnih sredstava finansiranih iz sopstvenog kapitala.
3.Ukupni
rizik i kombinovani leveridž
Leveridž koji objedinjava djestvo
poslovnog i finansijskog rizika odnosno leveridž koji odražava izloženost
preduzeća ukupnom ili totalnom riziku naziva se kombinovani leveridž. Njegovo
djelovanje se određuje kroz povezanost ativne i pasive. Na bazi identifkovanih
faktora poslovnog i finansijskog leveridža možemo utvrditi faktor kombinovanog
leveridža kao pokazatelj dejstva ukupnog rizika:
Faktor
kombinovanog leveridža= Faktor poslovnog leveridža x Faktor finansijskog
leveridža
TAČKA
INDIFERENCIJE FINANSIRANJA
Faktor finansijskog leveridža može
da djeluje pozitivno ili negativno na neto dobitak, i stopu prinosa na
sopstvena sredstva. On djeluje kad god je stopa prinosa na ukupna sredstva
različita od prosječne cijene pozajmljenih izvora finansiranja, što znači bez
obzira da li je veća ili manja. Radi testiranja inteziteta djestva finansijskog
leveridža veoma je interesantno i analitički značajno utvrditi tzv.tačku indiferencije
finansiranja. Ona odgovara onom obimu proizvodnje i prodaje na kome poslovni
dobitak omogućuje ostvarenje iste stope prinosa na sopstvena sredstva nezavisno
od kombinacije dugova i sopstvenih izvora finansiranja. Na kraju je potrebno
naglasiti da ne postoji opšte važeće pravilo za kombinovanje strukture kapitala
i korištenje efekata finansijskog leveridža. Struktura kapitala u svakom
konkretnom preduzeću uslovljena je i subjektivnim stavom prema riziku i
rentabilnosti. Ako postoji velika vjerovatnoća da će poslovni dobitak u toku
vijeka trajanja dugo varirati iznad onog koji se ostvaruje u tački
indiferencije, onda se finansiranje iz pozajmljenog kapitala može smatrati
aktraktivnim metodom finansiranja.
VIII
MENADŽMENT OBRTNOG KAPITALA
Menadžment obrtnog kapitala odnosi
se na upravljanje tekućom imovinom odnosno obrtnim sredstvima i tekućim odnosno
kratkoročnim obavezama. Bruto obrtni kapital odnosi se na tekuću imovinu
preduzeća koja uključuje gotovinu ,utržive hartije od vrijednosti, potraživanja
i zalihe. Kod utvrđivanja kvaliteta stanja sredstava i njihovih izvora veoma je
značajan podatak o visini neto obrtnog kapitala ili neto obrtnih sredstava.
Sa više aspekata menadžment obrtnog
kapitala predstavlja važno područje za proučavanje:
·
istraživanja pokazuju da je najveći dio
vremena finansijskog menadžera posvećen svakodnevnim operacijama unutar
preduzeća,koje se uglavnom mogu svesti pod menadžment obrtnog kapitala.
·
Tekuća imovina predstavlja kod mnogih
preduzeća značajan dio njihove ukupne imovine. Zato što ona predstavlja tako
veliku investiciju i zato što ta investicija namjerava biti relativno
nepostojana,tekuća imovina je vrijedna stalne pažnje finansijskog menadžera.
·
Menadžment obrtnog kapitala je od posebnog
značaja za mala preduzeća. Iako takva preduzeća mogu minimizirati svoja
ulaganja u fiksnu imovinu iznajmljivanjem objekata ili opreme, ona ne mogu
izbjeći ulaganja u gotovinu, potraživanja i zaliha.
·
Relacija između porasta prodaje i potreba
za investiranjem tekuće imovine je direktna i veoma jaka.
Loš menadžment obrtnog kapitala
reflektuje se u:
·
Previsokom nivou zaliha, sirovina i
materijala sa posljedicom visokih obaveza prema dobavljačima/kreditorima i
riziku nedostatka gotovine.
·
Previsokom nivou proizvodnje u toku u
odnosu na potrebe i posljedično visokom nivou zaliha poluproizvoda i gotovih
proizvoda, i s toga visokoih potreba finansiranja.
·
Previše liberalnoj kreditnoj politici i/ili
neefikasnoj politici naplate što može izazvati
nedostatak novca.
Finansijski menadžeri bi trebali nastojati
da maximaliziraju vrijednost preduzeća kroz upravljanje tekućom imovinom i
tekućim obavezama na način koji će balansirati profitabilnost i rizik. Ovaj
cilj uključuje određivanje optimalnog nivoa ulaganja u tekuću imovinu i
primjerenog spoja finansijskih izvora kojim će podržati potrebe investicije u
tekućoj imovini. Pretjerano investiranje u tekuću imovinu može umanjiti
profitabilnost i sniziti vrijednot preduzeća. Kratkoročna imovina nudi nizak
povrat preduzeća ali ako se neprikladno s njom upravlja može imati visoke
oportunitetne troškove.
Kod upravljanja obrtnim kapitalom
postoje dva ključa razmjene. Prvo, profitabilnost obrnuto varira sa
likvidnošću. Sa povećanjem niova investiranja u tekuću imovinu menadžeri
povećavaju likvidnost preduzeća ali smanjuju potencijalnu profitabilnost
mjerenu povratom na investicije. S druge
strane, profitabilnost se pomiče zajedno sa rizikom tj.,postoji proporcija
između rizika i prinosa.
PRISTUPI
MENADŽMENTU OBRTNOG KAPITALA
Menadžeri moraju održavati dovoljnu
likvidnost kako bi osigurali da preduzeće može udovoljiti svojim dospjelim
kratkoročnim obavezama. S druge strane, pretjerano investiranje u tekuću
imovinu povećava likvidnost ali smanjuje profitabilnost i redukuje bokatsvo
dioničara. Menadžeri imaju različite filozofije ili pristupe za rješavanje ovih
rizik-povrat veza u menadžmentu obrtnog kapitala. Relaksirajući ili
konzervativni pristup je onaj pristup koji se oslanja na veće nivoe tekuće
imovine. Restriktivni ili agresivni pristup se manje oslanja na ulaganje u
gotovinu utržive hartije od vrijednosti, potraživanja i zalihe. Umjereni
pristup se nalazi između ova dva.
Pristup menadžmentu obrtnog kapitala
također se mjenja u zavisnosti od toga kako preduzeće finansira sezonske
varijacije u tekuću imovinu. S tim u vezi u literaturi se navode 3 pristupa
menadžmentu obrtnog kapitala i to:
1.
Pristup usklađivanja ročnosti
2.
Konzervativni pristup
3.
Agresivni pristup
1.Pristup
usklađivanja ročnosti
Kao što njegovo ime samo sugeriše
pristup usklađivanja ročnosti uključuje zaštitu od rizika usklađivanjem
ročnosti izvora finansiranja sa ročnošću vezivanja sredstava. Preduzeće
finansira dugoročno vezanu imovinu iz dugoročnih izvora finansiranja, dok
sezonske varijacije u svojoj tekućoj imovini odnosno povremena obrtna sredstva
finansira iz tekućih obaveza. Pristup usklađivanja ročnosti uslovljen je u
prvom redu dinamikom pretvaranja nenovčanih djelova imovine u novčanih oblik,
dakle načelom likvidnosti.
2.
Konzervativni pristup
Kod konzervativnog pristupa za
upravljanje obrtnim kapitalom preduzeće upotrebljava dugoročne izvore za
finansiranje dugoročno vezane imovine i neke povremene tekuće imovine. Pored
toga preduzeće upotrebljava kratkoročno finansiranje za samo neke djelove
povremene tekuće imovine. Konzervativni pristup za upravljanje obrtnim
kapitalom žrtvuje profitabilnost za račun neupitne raspoloživosti gotovine i
podmirivanja obaveza. U konzervativnom pristupu traži da se i dio povremenih
potreba preduzeća finansira iz dugoročnih izvoran,na taj način se stvara svojevrsna
rezerva sigurnosti.
3.Agresivni
pristup
Agresivni pristup za upravljanje
obrtnim kapitalom uključuje veću upotrebu kratkoročnog finansiranja a manje
dugoročnog finansiranja, nego u pristupu usklađivanja ročnosti i konzervativnom
pristupu. Što je veči dio permanentne tekuće imovine finansiran kratkoročnim
dugom to se način finansiranja tretira agresivnijim. Primjena agresivnog
pristupa za upravljanje obrtnim kapitalom želi iskoristiti prednost
kratkoročnog finansiranja i time povećati profitabilnost poslovanja preduzeća.
Zbog nižih troškova kratkoročnog finansiranja u agresivnom se pristupu i dio
dugoročno vezane imovine finansira kratkoročno.
Nekoliko faktora može uticati na
odluku izbora pristupa kojim će preduzeće upravljati svojim obrtnim kapitalom.
Preduzeće bez spremnog pristupa tržištu
novca može izabrati konzervativni pristup i aktivirati dugoročno finansiranje.
Ukoliko kratkoročne kamatne stope rastu preduzeće će imati manje refinansiranje
po najvišim stopama i moći će izbjeći rizik od gubljenja kredita. S druge
strane, menadžeri koji vjeruje da će kratkoročne kamatne stope padati može biti
u iskušenju da se prilagodi agresivnom pristupu. Pri zaštiti od promjena u
kamatnim stopama pristup usklađivanja ročnosti dopušta menadžerima da se koncetrišu
na druge važnije odluke u maksimaliziranju vrijednosti.
POSLOVNI
CIKLUS I CIKLUS GOTOVINE
Kod tipičnog proizvodnog ciklusa,
preduzeće nabavlja zalihe i postepeno ih plaća, zapošljava i plaća radnike,
prodaje gotove proizvode i sakuplja plaćanja od svojih kupaca. Za upravljanje
tokovima gotovine za vrijeme ovog perioda menadžeri se često fokusiraju na
poslovni i gotovinski ciklus preduzeća.
Poslovni
ciklus
je vremenski period koji protekne od nastanka novčane obaveze za nabavke do
naplate potraživanja što proizilaze iz prodaje proizvoda i usluga. Poslovni
ciklus preduzeća može se izraziti na sljedeći način:
Poslovni
ciklus = Period obrta zaliha + Period naplate potraživanja
Period
naplate potraživanja, koji se još naziva i dani nenaplaćene
prodaje, je prosječno vrijeme koje je potrebno preduzeću da prikupi gotovinu iz
prodaje na kredit.
Jedan od ciljeva menadžmenta obrtnog
kapitala je da poslovni ciklus traje što kraće. Relativno kratki poslovni
ciklus označava efikasno upravljanje zalihama i potraživanjima, što se
pozitivno odražava na likvidnost preduzeća. Relativno dugi poslovni ciklus može biti signal previsokih potraživanja i
/ili zaliha te se može negativno odraziti na stvarnu likvidnost preduzeća.
Ciklus
gotovine
je vremenski period koji protekne od stvarnog novčanog izdatka za nabavke do
naplate gotovine koja proizilazi iz prodaje. To je broj dana između potrošnje
gotovine za proizvodne resurse i primanja gotovine iz prodaje proizvoda. Ciklus
gotovine preduzeća može se izraziti na sljedeći način:
Ciklus
gotovine= Poslovni ciklus – Period odloženog plaćanja
Period
odloženog plaćanja je
prosječno vrijeme koje protekne između kupovine materijala i rada i gotovinskih
isplata za te namjene.
Cilj preduzeća je da ima što je
moguće kraći ciklus gotovine bez šteta u operacijama. Ovo će poboljšatti
profite, zato što duži ciklus gotovine izaziva veće potrebe za vanjskim
finansiranjem, a takva finansiranja imaju troškove.
Menadžeri mogu rukovoditi ciklus gotovine
i osloboditi gotovinu za druge aktivnosti tako što će :
·
rukovoditi period obrta zaliha,
·
rukovoditi period naplate potraživanja,
odnosno ubrzati naplatu potraživanja ili
·
produžiti period odloženog plaćanja
dobavljačima.
Restriktivni
pristup menadžmentu obrtnog kapitala će nastojati da
skrati period obrta zaliha i period naplate potraživanja, što će za rezultat
imati relativno kratak ciklus gotovine.
Relaksirajući
pristup
će kreirati visoki nivo zaliha i potraživanja, duži period obrta zaliha i duži
period obrta potraživanja, što će za reazulata imati i relativno duži ciklus
gotovine.
Umjereni
pristup
će kreirati ciklus gotovine koji je između ove dvije krajnosti.
IX MENADŽMENT GOTOVINE
Gotovina
predstavlja
novac koji preduzeć drži u blagajni ili na računima po viđenju u komercijalnim
bankama. Pored gotovine preduzeća drže i likvidnu imovinu koja uključuje
ekvivalentnu gotovinu, i utržive hartije od vrijednosti.
Menadžment
gotovine je
veoma stručna visokorafinirana aktivnost. Cilj menadžmenta gotovine je održati
ulaganje u gotovinu, u što manjem iznosu dok se održavaju efikasne operacije
preduzeća. Postoje dvije glavne koristi od držanja likvidne imovine. Prvo
dopušta kompaniji da izbjegnu transakcione troškove koji se odnose na
pribavljanje novčanih sredstava ili likvidaciju imovine za obavljanje tekućih
plaćanja. Drugo, kompanija može upotrijebiti svoju likvidnu imovinu za
finansiranje svojih aktivnosti i investicija kada drugi izvori sredstava nisu
brzo dostupni ili su preskupi.
Menadžment
gotovine uključuje tri glavna područja odluka:
·
utvrđivanje optimalnog salda gotovine
·
investiranje suviška gotovine
·
upravljanje naplatama i isplatama.
Postoje tri motiva za držanje
gotovine:
1.
transakcioni motiv (preduzeća imaju
transakcioni motiv za držanje gotovine tj.,preduzećima je potrebna gotovina za
isplatu plata, dugova, poreza i dividendi.)
2.
motiv opreznosti ( Ovaj je motiv vezan uz
održavanje finansijske rezerve kako bi se mogla podmiriti neočekivana plaćanja.
Što je veća mogućnost predviđanja novčanih tokova to je potrebna manja novčana
rezerva na računu preduzeća.)
3.
Špekulativni motivi ( Ovaj je motiv vezan
za iskorištenje privremenih mogućnosti zarade, kao što je neočekivani pad cijena materijala. Preduzeća
uglavnom drže novac zbog špekulacije.)
TROŠKOVI
DRŽANJA/NEDRŽANJA GOTOVINE
Troškovi
držanja gotovine obuhvataju:
- gubitak kamata i
- gubitak kupovne moći
Gubitak kamata
Ako se novac drži u svom
najlikvidnijem obliku, on neće donositi nikakvu kamatu. Moguće je da preduzeće
posjeduje određenu količinu novca u obliku kratkoročnih depozita sa kojih se
novac može povući u kratkom roku ako je potrebno. Čak i u tom slučaju postoje
troškovi, pošto kratkoročna kamatna stopa niža od dugoročne.
Gubitak
kupovne moći
Kao i kod trgovačkih kredita, tokom
perioda inflacije pojavljuje se erozija novca. Držanje novca u jednoj valuti
može dovesti do gubljenja kupovne moći posmatrano sa stanovišta neke druge
valute, kada postoji kretanje deviznog kursa između te dvije valute.
Pored troškova držanja gotovine,
postoje i troškovi držanja malo ili nimalo gotovine.
Ti
troškovi obuhvataju:
- gubitak reputacije (goodwilla-a) od strane dobavljača,
- gubitak mogućnosti,
- nemogućnost traženja popusta i
- troškove posuđivanja
Gubitak
goodwill-a od strane dobavljača
Riječ «dobavljač»se ovdje koristi u
najširem mislu i obuhvata i radnike kao dobavljače rada. Neplaćanje dospjelih
obaveza na vrijeme može dovesti do gubitka budućih dobavljača. Ukoliko
preduzeće nije u mogućnosti da izmiri kreditne obaveze, kreditor može preduzeti
mjere koje dotično preduzeće mogu odvesti u bankrot.
Gubitak
mogućnosti
Zalihe gotovine su potrebne da se
brzo može reagovati na mogućnosti.
Nemogućnost
tražnje popusta
Diskonti za promtno plaćanje nose
velike prednosti, u procentualnom smislu, za preduzeće koje kupuje,
neposjedovanje gotovine može isključiti traženje takvih popusta.
Troškovi
posuđivanja
Neposjedovanje gotovine može
iziskivati od preduzeća da uzima kratkoročne zajmove da bi moglo platiti
neplanirane obaveze. Troškovi kamate na ta sredstva mogu biti veliki, naročito
kada novac treba vratiti u kratkom periodu i pod pritiskom.
Finansijski menadžer ima za cilj da
postigne optimalan balans između dva navedena tipa troškova. Postoje određeni
modeli koji olakšavaju postizanje tog cilja. Oni objedinjuju potrebu za
gotovinom, kamatnu stopu na utržive hartije od vrijednosti, te trošak prijenosa
između utrživih hartija od vrijednosti i gotovine. Ovi klasični modeli
pronalaze optimalan saldo gotovine tako što uzimaju u obzir oportunitetne
troškove držanja gotovine i troškove transakcija načinjene prodajom utrživih
hartija od vrijednosti kako bi se povećao nivo gotovine.
Oportunitetni
troškovi držanja gotovine odnose se na povrat koji preduzeće
može zaraditi ako investira gotovinu u utržive hartije od vrijednosti umjesto
da drži gotovinu.
Kada preduzeće prodaje utržive
hartije od vrijednosti, ono uzrokuje troškove transakcija koji
primarno uključuju honorarne plaćene brokerskim kućama koje provode prodajne
transakcije.
Finansijski menadžer treba biti
oprezan kod primjene modela za utvrđivanje optimalnog salda gotovine. Od
izuzetne je važnosti da finansijski menadžer ima na raspolaganju informacije
koje nisu direktno uključene u model. Uz vlasito prsuđivanje menadžera, modeli za utvrđivanje optimalnog salda gotovine bi se trebali
koristiti kao vodić za inteligentno odlučivanje.
UTVRĐIVANJE
OPTIMALNOG SALDA GOTOVINE
Najpoznatiji
modeli za utvrđivanje optimalnog salda gotovine su:
- Baumol-ov model i
- Miller-Orr-ov model.
Baumol-ov model
Ovo je najjednostavniji model za
utvrđivanje optimalnog salda gotovine, i on se poklapa sa modelom ekonomične
veličine porudžbine. Baumol je prepoznao temelje sličnosti zaliha i gotovine sa
finansijskog aspekta. Baumol-ov model pretpostavlja
da je isplata gotovine ravnomjerna tokom vremena, da su oportunitetni troškovi držanja gotovine
konstantni, i da preduzeće plaća fiksni trošak transakcije svaki put kada
konvertuje hartije od vrijednosti u novac.
Jednačina za
izračunavanje ukupnih troškova gotovinskog salda glasi:
gdje je:
T - ukupan iznos u KM koji perduzeće
godišnje treba da položi na svoj račun po viđenju,
C- veličina svakog depozita u KM,
b- fiksni trošak svake transakcije u
KM,
i - kamatna stopa koju bi preduzeće moglo da
zaradi na ulaganjima.
Preduzeće bi trebalo da izabere
veličinu depozita (C) koja minimalizira ukupne troškove.
Formula za
izračunavanje optimalne veličine depozita (C*) glasi:
Ova formula pokazuje da pri datom
nivou ukupne gotovine koji je potreban u jednoj godini, optimalna veličina
depozita se povećava sa veličinom fiksnog transakcionog iznosa (b) a opada sa
oportunitetnim troškom sredstava (i).
Po
sebi je razumljivo da pretpostavke ovog relativno jednostavnog modela
predstavljaju i njegova glavna ograničenja:
- u model nisu uključeni gotovinski primici u toku perioda,
- pretpostavka je i da su i gotovinski izdaci ujednačeni, te da su gotovinski tokovi izvjesni,
- nisu predviđene rezerve likvidnosti koje su od posebne važnosti za preduzeća koja ne mogu brzo i jeftino popuniti iscrpljeni gotovinski saldo.
Miler-Orr-ov model
Umjesto pretpostavke da se saldo
gotovine jednako spušta kroz period Miller-Orr-ov model za utvrđivanje
optimalnog salda gotovine predstavlja da dnevni tok novca protiče nasumično iz
dana u dan.
Prema ovom modelu menadžeri
utvrđuju:
·
donji kontrolni limit (DKL) koji može
reprezentovati bilo koji sigurnosni nivo gotovine za preduzeće ili zathtjevati
kompenzacioni saldo.
·
Gornji kontrolni limit (GKL) koji je
postavljen za 3Z iznad DKL-a
·
Ciljani nivo gotovine (C*) koji
je postavljen za nivo Z iznad DKL-a. To je ciljani nivo gotovine koji preduzeće
ponovno uspostavlja kada gotovinski saldo dosegne jedan ili drugi kontrolni
limit.
Menadžeri također treba da procjene
varijansu tokova gotovine po periodu (σ2), troškove po transakciji
(b) i periodičnu kamatnu stopu (i). Varijansa je statički izraz koji se koristi
za mjerenje varijabilnosti varijable. U finansijama viša varijabilnost
generalno reflektuje i veći rizik. Varijansa i kamatna stopa upotrebljene u
modelu bi mogle biti bazirane na istom vremenskom periodu kao što je dan ili
sedmica.
Možemo utvrditi ciljani nivo
gotovine (C*) u Miller-Orr-ovom modelu utvrđujući Z.:
Gdje je: Z iznos gotovine dobijen prodajom utrživih
hartija od vrijednosti koji je onda depozit na računu po viđenju preduzeća, b
je trošak po transakciji, σ2 je varijansa neto novčanih tokova po
periodu, i je periodična kamatna stopa koju preduzeće može zaraditi
investiranjem u utržive hartije od vrijednosti.
INVESTIRANJE
SUVIŠKA GOTOVINE
Smisao finansijskog upravljanja
gotovinom svodi se na to da se što više gotovine oslobodi za rentabilna
ulaganja a da se ne ugrozi likvidnost preduzeća. Jedan od kompromisa između ta
dva principa privređivanja predstavlja i ulaganje privremeno slobodne gotovine
u kratkoročne hartije od vrijednosti.
Kratkoročne hartije
od vrijednosti u koje se najčešće ulaže privremeni suvišak gotovine obuhvataju:
- komercijalne zapise,
- bankarske akcepte,
- prenosive depozitne certifikate,
- repo aranžmane...
Kada
bira dostupne krakoročne hartije od vrijednosti finansijski menadžer uzima u
obzir nekoliko kriterijuma i to:
- rizik neplaćanja,
- likvidnost,
- dospijeće i
- povrat
Rizik
neplaćanja je rizik da korisnik pozajmice neće udovoljiti
obavezama da plaća glavnicu i kamate. Što je veća vjerovatnoća da korisnik
pozajmice neće ispuniti obaveze, veća je i premija koju zahtijeva tržište.
Likvidnost
ili utrživost se odnosi na lakoću konvertovanja hartije od
vrijednosti u gotovinu. Kako se hartije od vrijednosti često drže opreza radi,
sigurno je da je ovo jedna od značajnijih karakteristika koju finansijski
menadžer mora imati na umu prilikom investiranja suviška gotovine.
Dospijeće
se
odnosi na dužinu vremena koje preostaje prije nego što emitent isplati hartije
od vrijednosti. Što je duži rok dospijeća, to je veći povrat, ali i veća
izloženost riziku povrata. Kod neizvjesnijih gotovinskih tokova preduzeća
preferirat će se kraći rok dospijeća, i obrnuto.
Povrat
na
hartiju od vrijednosti vezan je uz kamatu i/ili aprecijaciju glavnice koju daje
hartija od vrijednosti. Povrat je uslovljen nivoom rizika, pa će, u skladu s
tim, najmanji povrat nositi najlikvidnije i najsigurnije hartije od vrijednosti
– državne hartije od vrijednosti. Da bi se ostvario veći povrat, potrebno je
preuzeti veći rizik neplaćanja ili žrtvovati likvidnost. Pri procjeni povrata
svoju težinu imat će i visina transakcionih troškova – troškova prodaje hartija
od vrijednosti.
Smatra
se da je korisno portofolio kratkoročnih hartija od vrijednosti podijeliti u
tri jednaka dijela i to:
- dio brzo unovčivih hartija od vrijednosti,
- dio unovčivih hartija od vrijednosti koji je namijenjen za kontrolisane isplate i
- slobodno unovčivi dio hartija od vrijednosti.
Primarna briga hartija od
vrijednosti koje čine brzo unovčivi dio portofolija
kratkoročnih hartija od vrijednosti jeste da se mogu brzo konvertovati u novac.
Drugi dio portofolija kratkoročnih
hartija od vrijednosti čine hartije od vrijednosti koje su namijenjene za podmirenje
poznatih isplata. Ove hartije od vrijednosti ne trebaju ispuniti
strogi zahtjev za istovremenomunovčivošću, kao što je to slučaj sa hartijama od
vrijednosti koje čine brzo unovčivi dio.
Slobodno unovčivi
dio hartija od vrijednosti
- radi se o sumi izdvojenih hartija od
vrijednosti koje se ne koriste niti za podmirenje gotovinskog računa
niti podmirenje kontrolisanih isplata preduzeća.
Na izbor portofolija utrživih
hartija od vrijednosti utiče i lični stav finansijskog menadžera
prema
riziku. Konzervativniji menadžeri će isključivo ulagati u državnr
hartije od vrijednosti, a agresivniji u hartije od vrijednosti sa visokim
kamatama. Preduzeće koje je izloženo višem stepenu rizičnosti poslovanja
trebalo bi održavati konzervativniji portofolio, dok bi se agresivniji
portofolio mogao održati u suprotnom slučaju.
MENADŽMENT
GOTOVINSKIH NAPLATA I ISPLATA
Preduzeće može povećati efikasnost
upravljanja vlastitom gotovinom ako ubrza naplatu i uspori plaćanja. Preduzeće
želi ubrzati naplatu svojih potraživanja tako da što prije može imati koristi
od novca, u pravilu preduzeće to može postići:
·
stimuliranjem kupaca na ranije plaćanje
pomoću ponuđenih kasaskonta
·
primjenom restriktivnih kreditnih standarda
·
usvajanjem selektivnijih metoda
kreditiranja kupaca.
Preduzeće nastoji da prolongira
isplate dobavljačima za kupljene sirovine i materijal odnosno da plate
dobavljačima što je moguće kasnije a da pri tome neruinira svoj kreditni
bonitet koji ima među dobavljačima. Treba imati u vidu svakako da postoje
značajna ograničenja pri odlaganju plaćanjja obaveza prema dobavljačima. Za
prolongiranje isplate prema dobavljačima otvara se izvjestan prostor u
slučajevima kada preduzeće kupac apsorbuje znatan dio njihovih prodaja odnosno
kada su dobavljači stvarno zavisni od kupca. Fokusirat ćemo se na dvije metode
za ubrzavanje naplata:
1.
sistem zaključanog pretinca
2.
koncetrisano bankarstvo.
Upotrebom sistema zaključanog
pretinca mnoge kompanije ubrzavaju naplate upotrebom zaključanog pretinca. Kod
sistema zaključanog pretinca kupci šalju čekove u specijalni poštanski pretinac
koji održava lokalna banka. Lokalna banka prikuplja čekove poslane u zaključani
pretinac nekoliko puta na dan a potom ih deponuje direktno na račun kompanije.
Upotreba koncetrisanog
bankarstva-kompanije također mogu ubrzati sabiranje novca upotrebom
koncentrisanog bankarstva. Kupci kompanije vrše plaćanje u regionalnim
filijalama radije nego u njenom sjedištu. Regionalne filijale odatle deponuju
čekove na njihov lokalni bankarski račun. Kompanija periodično prebacuje višak
novčanih sredstava iz regionalnih banaka na koncetrisani račun jedne od
koncetrisanih banaka kompanije.
Najčešće korištene metode za
upravljanje isplata dobavljačima i drugim kreditorima bez ugrožavanja kreditnog
boniteta kompanije ili bez izazivanja dodatnih troškova finansiranja odsnose se
na:
·
centralizovane isplate
·
upotrebu mjenica za plaćanje računa
·
uspostavljanje sistema nultog salda.
Centralizovane
isplate- kompanije
mogu postići bolju kontrolu svojih isplata tako što će centralizovati svoje
isplate preko jednog ili malog broja računa uobičajeno postavljenih u sjedištu
kompanije.
Upotreba
mjenice za plaćanje računa-kompanije mogu odlagati isplate koristeći
se plaćanjem direktno mjenicama. Za razliku od čekova PTD nije plativ na
zahtjev. Umjesto toga banka mora podnjeti PTD kompaniji izdavaocu kao prilog.
Stoga kompanije može odlagati ulaganje u banku potrebnih novčanih sredstava
kojima će pokriti čekove dok imalac ne podnese ček svojoj banci.
Uspostavljanje
sistema nultog salda- kompanije mogu
upotrijebiti sistem nultog salda sa svojim bankama. Kod ovog sistema jedan
glavni isplatni račun servisira veliki broj pomoćnih računa. Pomoćni računi su
odvojeni računi namjenjeni za različite svrhe. Svaki dan banka automatski
prebacuje dovoljno sredstava sa glavnog isplatnog računa na pomoćne račune kako bi pokrila sve čekove
koje su imaoci prikazivali banci na taj dan. Neuposlena gotovina je eliminisana
sa pomoćnih računa tako da je nulti saldo uspostavljen na svakom pomoćnom
računu. Samo glavni račun održava saldo gotovine.